44-åriga Johanna Fornasaro är en rutinerad skolledare som precis börjat sitt nya jobb.
– Som de flesta rektorer startade jag som lärare, min karriär som skolledare började på en friskola i Nyköping. Efter det var jag rektor på Enebyskolan och de sju senaste åren har jag varit rektor på Navestadsskolan.
Hur kommer det sig att du väljer att fortsätta din karriär på Bergska gymnasiet?
– Det handlar om nyfikenhet. Jag har haft ett sug att börja en ny del i min resa. Att lära mig mer om gymnasieutbildningarna och ta med mig mina erfarenheter in i den här rollen. Att få bidra till alla elevers framtid och ge dem de bästa förutsättningarna vi kan känns spännande, berättar Johanna som är född och uppvuxen i Norrköping.
Hon har det övergripande ansvaret när det gäller hela Bergska gymnasiets ekonomi.
– Vi är två rektorer eftersom vi enligt skollagen är två enheter, förklarar Johanna när vi ses på hennes nya arbetsplats i Bildningen, där även friskolan Curt Nicolingymnasiet huserar.
Bergska gymnasiet har i många år haft svårt att få ekonomin att gå ihop. Senaste året gick den kommunala gymnasieskolan nio miljoner kronor back. Ett minskat söktryck hjälper heller inte till.
– Nej, men det blir lite orättvist att jämföra olika år med varandra. De som är födda 2007 och nu söker till gymnasieskolan är en mindre årskull, så elevunderlaget är från början lägre än vanligt. Nu har jag bara jobbat här en vecka, men jag har fått till mig att ekonomin ska vara i fas i nuläget.
Vad kännetecknar dig som skolledare?
– Jag vill att vi ska vara en så transparant skola som det bara går. Alla ska ha en insyn i den verksamhet vi har. Det första jag gjorde när jag kom hit var att ta med elevrådets ordförande i ledningsgruppen. Då kan vi dra nytta av varandra på ett bättre sätt.
Vilka är dina styrkor?
– När jag slutade på Navestadsskolan fick jag höra av mina kollegor där, att jag är bra på att skapa goda relationer och har tillit till min personal och att jag får dem att växa. Jag är jättenoga med att det ska vara en likvärdig skola, både för elever och lärare. Det ska inte finnas några orättvisor, alla ska ha samma chans.
På Bergska gymnasiet i Bildningen går just nu cirka 180 elever. På Bergska gymnasiet, Bergska skolan finns det ytterligare 120 elever.
– Vi har en lärarbehörighet som är i topp. Vi har i princip 100 procents lärarbehörighet och det är information som behöver komma ut. Det är en bra mix av lärare när det gäller ålder och nya och mer rutinerade lärare. Att bli mer synliga och berätta vad vi är bra på är något vi måste utveckla.
Finns det något program du tycker saknas hos er?
– Jag har ställt den frågan till personalen. Vi har ett jobb att göra för att bli mer attraktiva. Vi behöver arbeta ännu mer med att söka upp elever på grundskolorna och kolla av vilka program de funderar på att söka. Samtal med elever om varför de sökt som de gjort är också viktigt.
Det har funnits initiativ från politiskt håll där kommunens tjänstemän har tittat på lokalfrågan för Bergska gymnasiet. Frågan har i grunden handlat om det är bäst att flytta hela Bergska gymnasiet till "gamla" Bergska skolan utmed Bergslagsvägen?
– Jag har också hört det. Det ryktet kan jag ta död på direkt, det finns inga sådana beslut. Däremot ser kommunen över sina lokalfrågor och vad som är bäst för helheten, säger Johanna.
Vad tycker du om att ni samexisterar med Curt Nicolingymnasiet i samma hus?
– Jag tror det är bra och att vi kan lära av varandra. Tillsammans måste målsättningen vara att genom våra utbildningar attrahera så många elever som möjligt.
Johanna Fornasaro betonar att hon kommit till en skola som har alla förutsättningar att lyckas med sitt uppdrag.
– Skolan har elevresultat som till och med är högre än snittet i riket, så det finns en bra grund att arbeta vidare med, säger Bergska gymnasiets nya skolledare.
På Bergska gymnasiet finns samhällsvetenskapsprogrammet, ekonomiprogrammet, naturvetenskapsprogrammet, bygg- och anläggningsprogrammet, barn- och fritidsprogrammet, försäljning- och serviceprogrammet. Inom gymnasiesärskolan erbjuds administration, handel och varuhantering, fastighet, anläggning och byggnation och individuellt program. Inom introduktionsprogrammen erbjuds programinriktat val, yrkesintroduktion, individuellt alternativ och språkintroduktion.