Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så vände familjeföretaget ­– till succé

Familjeföretaget AlgGutten riskerade att läggas ner. Men nu går det starkare än någonsin. "Vi har säkrat upp verksamheten för flera år framöver", säger vd Johanna Bjurvald Gistedt.

Populärt. Johanna Bjurvald Gistedt, vd för Alggutten, berättar att företaget får förfrågningar från många delar av världen.

Populärt. Johanna Bjurvald Gistedt, vd för Alggutten, berättar att företaget får förfrågningar från många delar av världen.

Foto: Magnus Johansson

FINSPÅNG2018-03-19 19:00

AlgGutten startades i Algutstorp, mellan Igelfors och Grytgöl, för 19 år sedan.

– Mina föräldrar har levt på att sälja hundfoder sedan företaget startades. Pappa är 77 år och mamma, 64, och båda funderade på att trappa ner, berättar dottern Johanna Bjurvald Gistedt.

Istället övertog hon vd-posten och bestämde sig för att satsa och vidareutveckla verksamheten.

– Företaget har varit en livsstil för hela vår familj. Mamma och pappa jobbar fortfarande och mina bröder, en bosatt i Lycksele, och en i Göteborg, är också delaktiga. Vi har alltid älskat hundar och hälsa.

Hundmaten består av alger och har inga färgämnen eller konserveringsmedel, utan bara naturliga råvaror.

– Vi tror på alger. Alla våra hundar har levt länge. Pappa har ätit alger själv och är hur pigg som helst. Det stärker immunförsvaret och har en renande effekt. De flesta märker skillnaden när de byter till vårt foder. Hundarna får bättre päls, klarare färger och bättre allmäntillstånd, säger Johanna Bjurvald Gistedt.

42-åringen tog över i december. Föregående år präglades av leveranssvårigheter och brist på tillgång på råvaror.

Johanna har gjort en rejäl satsning för att synas mer på sociala medier, vilket ger effekt.

– Vi har kunder i stora delar av Europa, till exempel Storbritannien, Portugal, Spanien, Tyskland, Frankrike, Norge, Danmark och Finland. Hundägare från England och Tyskland kommer hit och hämtar hem foder. Vi har till och med fått förfrågningar från Australien och Japan.

Genom att synas på mängder av digitala plattformar är förhoppningen att ännu fler ska få upp ögonen för verksamheten.

– Vi hoppas på en ketchupeffekt. Vi har fått in flera nya återförsäljare sedan februari. Nu säljer vi åtta–tio ton i månaden och siktar på att nå 35 ton per månad nästa sommar. Vi kommer även lansera en spannmålsfri sort under våren, för att nå ännu fler hundägare.

Förutom företaget arbetar hon halvtid som kvalitetssamordnare på IT-avdelningen i Finspångs kommun och är småbarnsförälder till en tvååring och en sexåring.

– Det är fullt ös, medvetslös hela tiden. Målet är att jag ska ägna mig åt företagandet på heltid framöver. Jag brinner för hundar och vårt foder. Vi har många lojala kunder. Vid kontakter med AlgGutten är det alltid någon i vår familj som svarar. Varje kund är lika viktig och de uppskattar att vi är så noggranna med kvalitén på våra produkter, konstaterar Johanna Bjurvald Gistedt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!