Så ska skolan bekämpa låga betyg

Reflektionsrunda, gemensamma strukturer och tydliga personliga mål för eleverna. Så arbetar Nyhemsskolan för att motivera eleverna och hjälpa dem att bli godkända, efter flera år där nästan var tredje pojke haft ofullständiga betyg.

Linda Olsson, resurs vid Nyhemsskolan, och Mia Nylander, rektor.

Linda Olsson, resurs vid Nyhemsskolan, och Mia Nylander, rektor.

Foto: Monica Hansson

Finspång2018-10-23 14:00

Dagen börjar med frukost för de som inte hunnit äta. Resurserna möter upp de elever som behöver i biblioteket där de får veta vad som ska hända under dagen.

– För att hjälpa de som är lite oroliga har vi infört sittbollar, spinners, bensträckare med mera. Nu har de blivit så vana vid att det finns så det är ingen stor grej. Om någon känner att de behöver ta en bensträckare så säger de till, säger Mia Nylander, rektor på Nyhemsskolans högstadium.

En jämförelse i Skolverkets statistikdatabas visar att antalet pojkar med godkända betyg i alla ämnen på Nyhemsskolan har legat på strax under 70 procent de senaste tre åren, samma siffra för flickorna är 86 procent.

Den siffran är Mia Nylander fast besluten att ändra på. Varje vecka hålls resursmöten för att snabbt kunna sätta in åtgärder för elever som behöver det, framförallt är det pojkar. Varför är oklart, men att många har behov av att röra på sig är givet. Därför har skolgården fräschats upp med fler möjligheter till aktivitet.

– Det är inte den roligaste skolgården, det ser vem som helst, men nu har vi en basketplan, fotbollsplan, king-rutor och picknickbord. Det fanns inte för några år sedan, berättar Mia Nylander innan hon försvinner ut i korridoren för att hjälpa några elever.

En utmaning är att få alla elever att alls komma till skolan. Det har just skolgården hjälpt till med. Tanken är att det blir roligare att komma om eleverna själva får vara med och påverka omgivningen. Picknickborden var helt elevernas egna idé.

Även kafeterian flyttades upp från källarvåningen på elevernas initiativ. Här har ett lugnt rum istället inretts, "Valvet". Här är det tyst och stilla, ingenting hörs från korridoren utanför och koncentrationen ligger liksom i luften. Hit kan elever komma när de känner att de behöver lugn och ro för att orka lära sig. Här finns en resurs som stöd och läraren kan komma och hålla en del av lektionen speciellt för den som behöver en lugnare miljö.

– Det är enkelt att ändra om efter behoven också. Tidigare hade vi en elev som hade en egen liten hörna här, nu har han kommit in på gymnasiet vilket vi är jätteglada för. Så nu är det en liten häng-hörna istället, berättar Linda Olsson, resurs, och påpekar att det inte alltid är så coolt att plugga.

– Det gäller att hitta styrkorna och intressena hos varje person, säger hon och berättar om en pojke som tyckte att det var jobbigt att komma till skolan.

Han var väldigt intresserad av fiske så resursen tog med honom till en sjö för att fiska, på vägen dit fick han läsa kartan och i skolan fick han i uppdrag att skriva en novell om en fisketur. Ett par andra killar var mest intresserade av sina mopeder.

– Då fick de använda matte för att räkna ut bensinförbrukningen. Man kan visa att man har en förmåga på många olika sätt, säger Linda Olsson.

Sedan ett par år tillbaka har alla klasser samma lektionsstruktur. Eleverna ställer upp utanför klassrummet, läraren släpper in dem och eleverna lägger sina telefoner på avsedd plats. På tavlan står när lektionen börjar och slutar, och målet med lektionen. Det handlar också mycket om självförtroende. Lärarna och resurserna måste visa att de tror på eleven, om det händer något på rasten så ska det redas ut. De ska alltid få en andra chans och målet är att alla elever ska gå från skolan med större självförtroende än när de kom på morgonen.

Sedan i våras finns även två promenadslingor, den långa är två kilometer. Den kallas för reflektionsrundan och kan användas av vem som helst för att rensa tankarna.

– Vi kan också använda den som ett prov och sätta upp frågor längs med stigen som de får svara på, säger Linda Olsson.

Hon tror att åtgärderna som har satts in tillsammans med fortsatt hårt arbete i samma riktning, kommer att visa resultat i form av högre betyg inom ett par år. Men även Nyhemsskolan har drabbats av budgetkraven.

– Vi måste vara flexibla och påhittiga, täcka upp för varandra när någon är sjuk. Förut hade vi tillgång till två vikarier och de dagar då ingen var sjuk kunde de täcka upp i korridorerna, och där märker vi att vi inte kan ha samma närvaro nu. Nu när en lärare är sjuk så får resurserna täcka upp, vi får se hur länge vi orkar. När jag håller i en hel klass så hinner jag inte ge stöd till elever med särskilda behov så det är klart att det har påverkat, säger Linda Olsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om