Finspångs kommun har tagit fram bilder som illustrerar hur det kommer att se ut vid området kring Bergslagstorget och utanför Joans i centrala Finspång när det pågående arbetet är klart. Detta gjordes även inför ombyggnaden av Bergslagsvägen etapp 1.
– Vi ska sätta upp vepor på byggstaketen med dessa bilder så att förbipasserande får en känsla av hur det kommer att se ut, säger Helena Wastesson, trafikstrateg i Finspångs kommun.
Hon påpekar att flera invånare har ställt frågor och undrat vad det är för arbete som görs i centrum.
– Flera har undrat varför vi gräver, bilderna är ett komplement till tidigare kommunikationsinsatser och visar hur det kommer se ut när allt är färdigt.
Bland annat visar en av bilderna området där en ny fontän ska byggas.
– Vatten är ett av kommunens värdeord. Ett samarbete sker med kommunens kulturutvecklare och en konstnär som tar fram skulpturer på bävrar vid fontänen.
Varför har ni valt bävern som symbol?
– Finspång är en pionjär i den tidiga, svenska industrialiseringen. Bävern symboliserar flitighet, de är strävsamma djur som hjälper varandra, lite likt Finspångsbon, säger Helena Wastesson.
En bild demonstrerar hur området vid Bergslagstorget, utanför Joans ska se ut.
– Det blir en del sittplatser och ljusskulpturer, "Jimmys", som lyser upp platsen när det är mörkt. Det symboliserar ett annat av kommunens värdeord: elden.
Arbetet med Bergslagsvägen etapp två har pågått i några veckor.
– Just nu håller vi på och iordningställer ytan för busstrafiken och lägger busskantstöd. Sedan rivs en del i området, det här är första delen av ombyggnationen. Delen mot Stationsvägen har stängts av, nu får bara bilar med handikapptillstånd, färdtjänst eller leveranser åka där, säger Helena Wastesson.
12 juni ska inledningsetappen för tätortstrafik vara klar. Hela arbetet beräknas vara klart under senhösten 2023.
– Det kommer att pågå arbete, damma, låta och vara stökigt i området en tid, därför är det viktigt att kommunicera ut hur resultatet kommer bli. Vi vill att området ska ge en känsla av en plats att vilja vara på. Det ska vara en miljö där folk inte bara ska stanna för att uträtta snabba ärenden, utan målet är att man ska vilja besöka butiker, strosa omkring i området och vistas där under en längre tid, konstaterar Helena Wastesson.