Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så kan föreningen påverkas av nya riksväg 51

Nya dragningen av riksväg 51 kommer påverka Ryttarkamraternas framtid. "Vi kan inte stoppa vägen. Samtidigt vet vi inte om vi vill det heller", säger Maria Fagerberg.

Det krävs stor yta för att bedriva ridskoleverksamhet. Risken finns att det nya vägbygget kan indirekt ge en högre miljöpåverkan då hagarna blir mindre till ytan. På bilden Maria Fagerberg Ryttarkamraterna Finspång och ett av stallets hästar.

Det krävs stor yta för att bedriva ridskoleverksamhet. Risken finns att det nya vägbygget kan indirekt ge en högre miljöpåverkan då hagarna blir mindre till ytan. På bilden Maria Fagerberg Ryttarkamraterna Finspång och ett av stallets hästar.

Foto: Ulf Stråhle

Finspång2021-03-15 19:00

Vice ordförande i klubben ingår i den kommitté med tre medlemmar som Ryttarkamraterna i Finspång, RKF, bildat. De har haft dialog främst med Trafikverket om den nya dragningen av riksväg 51, förbi Finspång.

Än så länge är det breda penselstreck, men i kanten av dessa ligger delar av föreningens anläggning.

– Trafikverket har varit tacksamma för alla inspel. De berättade att de ibland fått saker till sig som hade påverkat, när allt varit klart. Då blir det betydligt svårare, berättar vice ordförande Maria Fagerberg ute på anläggningen på Sleipnervägen i Torstorp.

undefined
Maria Fagerberg är rädd att lägerstugan kan försvinna när den nya dragningen av riksväg 51 ska byggas utanför Ryttarkamraternas anläggning i Finspång.

Föreningen har 234 medlemmar, 37 uppstallade hästar där 14 är egna ridskolehästar.

Största orosmomenten RKF haft är lägerstugan, den mindre paddocken och hur klubbens ungdomar själva ska kunna ta sig till anläggningen.

– Vägen är markerad med breda penselstreck på kartan och lägerstugan ligger i utkanten av det fältet. Eftersom det är boende på andra sidan, finns risk att de kommer dra nya vägen så långt mot oss som möjligt.

– Ridlägren är barnens höjdpunkt. Jag har själv varit deltagare som barn och det var det absolut bästa på hela sommaren. Det är jätteviktigt att vi har fortsatt möjlighet att erbjuda det. Stugan är också övernattning vid tävlingar och andra arrangemang, berättar Maria Fagerberg.

Paddocken används året om för att ge variation för hästarna. Den anses säkrare då den är mer inramad än den stora banan.

– En stor väg skulle göra det svårare att göra sig hörd. Vi har uttryckt en önskan om att det åtminstone skulle finnas någon form av bullerdämpande åtgärder, berättar Maria.

undefined
Det krävs stor yta för att bedriva ridskoleverksamhet. Risken finns att det nya vägbygget kan indirekt ge en högre miljöpåverkan då hagarna blir mindre till ytan. På bilden Maria Fagerberg Ryttarkamraterna Finspång och ett av stallets hästar.

Trots pandemin har klubben ökat sitt medlemsantal och en ny ridskolehäst är på väg in. Stallet är ett fortsatt populärt ställe att vara på, dit barnen kan cykla själva. 

– De ska inte vara beroende av skjutsar, det är inte särskilt klimateffektivt heller. En stor väg här kan göra att vuxna är mindre benägna att släppa i väg sina barn. Hur ser det ut med överfarter, tunnlar, hur löser man det, frågar sig Fagerberg.

Innan intervjun fanns en tveksamhet till att prata om vägsträckningen. Ridklubben förstår betydelsen vägen har för Finspång.

– Vi kan inte stoppa vägen, det vet vi inte om vi vill heller. I centrum behöver 51:an, med den tunga trafikbelastning som den har, lyftas bort. Därför är det viktigt att det här blir så bra som möjligt, förklarar Maria Fagerberg.

Karta: Ryttarkamraterna i Finspång
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!