Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Så jobbar personalen mot kränkningar i skolan

Allt fler elever känner sig trygga på skolorna i Finspång – men problemen med kränkningar finns fortfarande kvar.

"Det är på raster och i korridorer som kränkningar kan förekomma och ske", säger Rojyar Khalili, utbildningsstrateg inom Finspångs kommun.

"Det är på raster och i korridorer som kränkningar kan förekomma och ske", säger Rojyar Khalili, utbildningsstrateg inom Finspångs kommun.

Foto: Jessica Gow/TT

Finspång2020-08-20 14:57

Organisationen Friends kom nyligen ut med sin årliga rapport där de kartlägger tryggheten på skolor runt om i landet. I undersökningen deltog närmare 15 000 barn och ungdomar. Ett av många huvudämnen handlade om kränkningar och om barn och ungdomar i skolorna själva har upplevt det.

– Man märker att det är på raster och i korridorer, eller när det är ostyrda aktiviteter, som kränkningar kan förekomma och ske. Det är framförallt där som aktiviteterna inte är vuxenstyrda eller vuxna inte finns närvarande för att stötta, säger Rojyar Khalili, utbildningsstrateg inom Finspångs kommun.

På huvudmannanivå arbetar Finspångs kommun generellt med att se till så att skolorna har de verktyg som krävs för att upprätthålla en trygg skolmiljö.

– Det är viktigt att skolorna har närvarande pedagoger och ständigt arbetar mot all kränkande behandling, säger Rojyar Khalili.

– Varje skola upprättar en plan mot kränkande behandling där skolorna själva kartlägger vilka deras behov är. Sen arbetar elever och personal tillsammans för att sätta in åtgärder. Till exempel kan man arbeta med normer och attityder, nolltolerans mot kränkande handlingar, man tar fram ordningsregler som är kända för alla elever och personal. Majoriteten av våra skolor har fler rastaktiviteter med tätare vuxennärvaro på rasterna, säger hon.

I årsrapporten för 2020 svarade 47 procent av barn och ungdomar att de upplever att personalen aldrig, sällan eller ibland agerar när de märker eller får veta att elever blir illa behandlade. Rojyar Khalili förklarar att skolornas personal får utbildning kring ämnet för att vara så beredda de kan när situationer uppstår i skolan.

– All personal har fått utbildning i vad skollagen säger om kränkande behandling. Vi startade även förra terminen med olika diskussioner med våra rektorer om olika möjliga kränkningsfall och scenarion som kan uppstå där de får lära sig hur de ska hantera det på bästa sätt.

Vartannat år genomför Skolinspektionen en enkätundersökning där man följer upp elevernas och vårdnadshavarnas upplevelse av skolornas kvalitet. 

Finspångs kommun genomför enkätundersökningen varje år i eget regi. Avseende frågan om eleverna känner sig trygga på skolan vid de yngre åldrarna har det skett en ökning sedan förra året. Värdet har ökat från 7,9 till 8,6 och Finspångs kommun har högre värde än riket i övrigt (7,9).

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!