Finspång rankades etta bland Sveriges små kommuner (färre än 50 000 invånare) i Cykelfrämjandets cyklistvelometer 2020 och tvåa 2022. Snittbetyget från cyklisterna i Finspång – som svarat på de 28 frågorna i enkäten – var 3,45 poäng av fem möjliga vinnaråret.
Korpen-konsulenten Sirpa Nyman Ekholm är nöjd med hur kommunen underlättar vardagen för cyklisterna såväl sommar som vinter.
– De nya cykelställen som monterats är bra, vi har många cykelbanor och de glada tillropen som målats på cykelvägarna är kul.
Däremot önskar Sirpa Nyman Ekholm bättre lokal marknadsföring om cyklingens positiva effekter för både miljön och hälsan. Gruset som använts vintertid kan också upplevas som vasst och orsaka onödiga punkteringar när snön börjar försvinna framåt vårkanten.
Hon berättar att dagens moderna dubbdäck är effektiva men för säkerhets skull har hon två cyklar för sommar- respektive vinterbruk.
– Jag tycker att det fungerar bra att cykla året om. Antalet mil räknar jag inte. Det är inte det som är huvudsaken. Jag är ingen cykelmotionär utan cyklar till jobbet, affären och till mina vänner. De som bor centralt i Finspång har inga längre avstånd, säger Sirpa.
Sedan kommunen skapat nya cykelvägar, byggt ihop cykelvägnätet, utvecklat passager och förbättrat vinterväghållningen tas nästa steg. De populära cykelpumpsstationerna har i dag blivit fler. Ett tiotal pumpar finns utplacerade vid till exempel utvalda pendlarparkeringar och busshållplatser. Bland annat på Gronvägen, Bävervägen, i Vibjörnsparken, Stationshuset, Bergska skolan och Sjöviksvägen.
Trafikstrategen Helena Wastesson förklarar att om man slår vi ut varje kilometer cykelväg på kommuninvånartalet ligger Finspång högt i statistiken. Per person har kommunen mycket cykelvägnät. Majoriteten uppger att gång- och cykelvägarna är säkra och omfattande.
– Vi får bra betyg på passagerna men vi sticker ut när det gäller lastbilstrafiken. Här upplever många cyklister att det är otryggt.
Samtidigt har den tunga trafiken få alternativ att ta sig fram på. 51:an är en riksväg med hundratals transporter dagligen mellan Norrköping och Örebro som passerar genom Finspång.
– Frågan om oskyddade trafikanter är en stående punkt i våra samtal med Trafikverket, utvecklar Helena Wastesson.