Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Rustas upp efter tågolycka

Tågbanan mellan Finspång och Kimstad rustas upp på flera utvalda ställen. "Det är nödvändigt för att förlänga livslängden", säger André Anthoney, projektledare, Trafikverket.

Urspårning. Så här såg det ut vid olycksplatsen dagen efter händelsen.

Urspårning. Så här såg det ut vid olycksplatsen dagen efter händelsen.

Foto: Henrik Johansson

FINSPÅNG2017-10-04 07:00

Tidningen har vid flera tillfällen skrivit om eventuella åtgärder efter förra årets tågolycka.

Det var sent på fredagskvällen den 12 augusti 2016 som sex vagnar i ett godståg från Green Cargo spårade ur vid Sundet, utanför Finspång. Tåget hade 24 vagnar. Sex av dessa spårade ur och tre välte. En vagn träffade ett uthus.

Bärgningsarbetet, under Trafikverkets ledning, inleddes omgående och reparationsarbetet pågick under cirka en månad.

Räls, ­slipers och ballast byttes ut och det skedde även vissa åtgärder vid förlängningen av olycksplatsen.

Men besiktningen av banan visade att tågbanan, på flera platser, är i stort behov av att rustas upp.

– Vi håller på och gör förbättringar på flera utvalda ställen mellan Finspång och Kimstad. Vi byter slipers och räls och lägger nytt makadam, berättar André Antoney.

Makadam är krossad sten, som inte innehåller några nollfraktioner, och används som överbyggnad under vägbeläggning och som underlag till järnvägsspår.

Upprustningen är ett krav för att tågbanan ska vara funktionsduglig i många år.

– Det handlar om att förlänga banans livslängd och försöka minska risken för urspårningar. Arbetet inleddes i somras och beräknas vara klart i slutet av året. Stationsområdet i Finspång används som uppställningsplats när det gäller detta projekt.

Trafikverket har köpt en fastighet i närheten av Sundet, utanför Finspång.

– Det handlar om en sjötomt. Huset ska rivas av säkerhetsskäl. Plankorsningen i området ska tas bort, säger André Anthoney.

Green Cargos tåg i mitten av augusti förra året avgick från Finspång i riktning mot Skärblacka/Kimstad och var bland ­annat lastat med stora pappers­rullar. Tåget hade diesellok i varje ände.

Banan är enbart avsedd för godstrafik.

Det rör sig om en lågtrafikerad bana, med cirka fyra–sex transporter per dag.

Till exempel transporterar SSAB en hel del stål dagligen och Gränges har många transporter av aluminiumgöt. Det sker dessutom regelbundna tågtransporter med gasol.

Sveriges järnvägsnät är drygt 16 500 spårkilometer. Av detta förvaltar Trafikverket ungefär 14 700 spårkilometer.

I järnvägsnätet ingår flera tusen kilometer järnväg och ett stort antal tunnlar, broar och plankorsningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om