Dags att undvika 51:an helt och hållet

16–25 september ska riksväg 51 mellan Kolstad och rondellen vid Gronvägen asfalteras om och under rusningstrafiken på eftermiddagarna är risken stor för långa köer. "Det blir ett av de mest besvärliga projekten", säger Tobias Berzelius, projektledare på Trafikverket.

Tobias Berzelius är projektledare på Trafikverket. Han förklarar att vägarbetet på 51:an behöver ske på dagtid för att maskinerna ska kunna jobba så långa pass som möjligt i sträck.

Tobias Berzelius är projektledare på Trafikverket. Han förklarar att vägarbetet på 51:an behöver ske på dagtid för att maskinerna ska kunna jobba så långa pass som möjligt i sträck.

Foto: Åke Alvin

Finspång2024-09-16 12:23

Arbetet som ska göras är vanlig underhållsbeläggning, eftersom vägen börjar bli dålig. Det handlar om en sträcka på ungefär åtta kilometer. Fredag till söndag under perioden gör jobbet ett uppehåll. Tobias Berzelius, projektledare på Trafikverket, berättar att det är en "betydande mängd" som pendlar sträckan dagligen och som kommer att påverkas:

– Årsdygnstrafiken är cirka 5 000 fordon, säger han.

Arbetet kommer att dra igång efter att den värsta morgontrafiken har passerat vid 9-tiden och pågå till cirka 22.00 på kvällen. Nattetid och på morgontimmarna är vägen fri. De längsta köerna lär bildas på eftermiddagarna. 

–Trafikanterna kommer att lotsas förbi arbetsplatsen åt ett håll i taget. Trafikanterna stoppas av bom och trafikljus i väntan på att få passera vägarbetsområdet med hjälp av lots. Det vill säga att norr- och södergående trafik får samsas i ett körfält åt ett håll i taget, förklarar Tobias Berzelius.

undefined
Här är sträckan som berörs av vägarbete 16–25 september.

Går det att anpassa vägjobbet efter pendlarna på eftermiddagen?

– Nej, det har vi svårt att göra. Metoden vi använder på platsen är ett så kallat remixjobb där vi värmer upp och fräser befintlig asfalt och blandar ny asfalt och lägger ut. Det krävs ett jättestort fordonståg med både värmare och läggare med mera, säger projektledaren och förtydligar:

– När de väl kör igång måste man köra på i långa pass för att få kontinuitet, vi gör så för att störa trafiken så få dygn som möjligt.

Går det inte att jobba nattetid med det här projektet?

– Om vi ska köra och vara undan innan morgontrafiken börjar får vi inte ut samma antal timmar.

Till Corren har Tobias Berzelius sagt att det här bygget kan orsaka årets längsta bilköer i Östergötland.

– Det blir en av mest besvärliga projekten med tanke på att det är 2+1-väg och att det finns väldigt dåligt med omledningsvägar i direkt anslutning. Vi vill hänvisa till en annan väg om möjligt.

Väg 215 via Skärblacka är ett av få alternativ som finns, som Tobias Berzelius rekommenderar.

– I och med att vi är vid Gronvägen blir det svårt att skylta omledning tillbaka genom stan mot Skärblacka, när man väl kommit så långt, säger han. 

Vägen beräknas vara klar till 25 eller 26 september, förutsatt att projektet inte stöter på haverier eller regnstopp. Sist har Tobias Berzelius en vädjan till bilisterna:

– Jag skulle önska att folk visar hänsyn och förståelse för jobbet vi gör och människor vi har vid arbetsplatsen.

undefined
Årsdygnstrafiken på riksväg 51 är cirka 5 000 fordon enligt Trafikverket.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!