Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Riksväg 51 ska bli säkrare

FINSPÅNG
Nu finns planer på att förbättra säkerheten på Riksväg 51, på sträckan från Ljusfallshammar till Svennevad i Örebro län. En förstudie om problem och åtgärder för dessa har tagits fram och den finns nu på kommunhuset för att allmänheten ska få möjlighet att lämna synpunkter.

Finspång2001-08-15 00:00
Den har diskuterats mycket, säkerheten och vägstandarden på Riksväg 51. Vägen är en viktig förbindelselänk mellan Norrköping och Örebro, men den är i dåligt skick och har dålig framkomlighet. Detta samtidigt som den tunga trafiken på vägen har ökat.
En mätning har gjorts på sträckan mellan länsgränsen och anslutningen till länsväg 211. Den visar att under ett dygn i år passerade där 312 tunga fordon. Motsvarande siffra för 1998 var 190.
Synpunkter har ofta framkommit om vägen, vilket Folkbladet flera gånger rapporterat om.

<b>Olika steg</b>
På uppdrag av Vägverket har nu en förstudie om olika åtgärder till förbättringar på Riksväg 51, sträckan från Ljusfallshammar till Svennevad i Örebro län tagits fram.
Den finns på kommunhuset för att allmänheten ska få möjlighet att lämna synpunkter på den.
Förstudien innehåller förslag till förbättringar i tre olika steg. Skede ett innebär snabba åtgärder för att förbättra sidoområden genom att till exempel rensa bort träd och stenblock som kan orsaka skada vid avåkning samt se över gällande hastighetsbegräsningar.
I förstudien har man dragit slutsatsen att de trafikfarliga sidoområdena på sträckan är en anledning till att skaderisken är större på denna sträcka än på liknande vägar med samma bredd och samma hastighetsbegränsning.

<b>Åtgärda sidoområden</b>
I förstudien påpekas att det är särskilt viktigt att åtgärda sidoområdena vid sträckan från Torpviken, norr om Ljusfallshammar, till Hjortkvarn.
I skede två föreslås mindre om- och nybyggnadsåtgärder för att förbättra framkomligheten och trafiksäkerheten längs vägen. Nybyggnad av vägen kommer först i skede tre.
I det steget föreslås till exempel att vägen från Ljusfallshammar och norrut ska dras enligt en ny sträcka, som förkortar vägen och förbättrar trafiksäkerheten.
Det beräknas att detta skulle kosta 40 miljoner kronor. I förstudien konstateras att stora förbättringar av olycksstatistiken ska kunna bli verklighet om vägen dras enligt en ny sträckning.

<b>På kommunhuset</b>
Den viktigaste åtgärden i skede tre, enligt förstudien, är en ny sträckning av Riksväg 51 från Ljusfallshammar till området mellan Örmon och Trolleflod. Enligt förslaget ska den nya sträckningen följa den gamla nedlagda järnvägssträckningen.
Arbetet med förstudien har hållits i samråd med berörda kommuner. Förstudien är nu ute på remiss och efter att synpunkter kommit in ska en beslutshandling ges till Vägverket.
Förstudien finns på kommunhuset till och med den sjunde september.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om