Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Resebyrå ska ersätta missnöjd familj

En Finspångsfamilj drabbades av flera problem under en resa till Turkiet. Nu rekommenderar allmänna reklamationsnämnden resebyrån att ersätta familjen med 4 500 kronor.

FINSPÅNG2011-05-04 03:00

Finspångsfamiljen bokade en paketresa till Turkiet i september 2010 med resebyrån Nazar Nordic AB från Malmö.

I sin anmälan till allmänna reklamationsnämnden påpekas fler-
talet brister. Familjen hade bokat helpension i dubbelrum på ett trestjärnigt hotell.

Avsaknaden av sötvatten, trasig och rostig spjälsäng, trasigt balkongräcke, smutsiga soldynor, trasig barnmatsstol, lös toalettstol, sängar som saknade bäddmadrass, antingen kall eller bränd mat och att frukt och grönsaker sköljdes i saltvatten var exempel på problem som Finspångsborna råkade ut för.

De klagade till Nazars reseledare redan efter två timmar, men det var först på femte dagen som de fick byta till ett annat hotell. En familjemedlem fick utslag på grund av saltvattnet och har efter hemkomst ätit penicillin och kortisontabletter. I anmälan framgår även att de fick köpa egen mat varje dag eftersom de inte kunde äta maten på hotellet.

I yrkandet krävdes fullt prisavdrag med 13 994 kronor och skadestånd med 18 884 kronor. Nazar Nordic erbjöd ersättning med 2 200 kronor, vilket motsvarar 20 procent av resans pris för de fem första dagarna.

Allmänna reklamationsnämndens bedömning är att resebyrån har information om att resenärer som åker på en ospecificerad resa kan hamna på ett hotell utanför det ordinarie utbudet. Därför anses inte de berörda ha rätt att förvänta sig någon högre kvalitet vad gäller mat, städning och standard. Men trots att resan är ospecificerad ska inte resenärerna acceptera att det är saltvatten i kranarna.

Nämnden anser att
4 500 kronor är en skälig ersättning och avslår yrkandet om skadestånd.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om