Finspångsfamiljen bokade en paketresa till Turkiet i september 2010 med resebyrån Nazar Nordic AB från Malmö.
I sin anmälan till allmänna reklamationsnämnden påpekas fler-
talet brister. Familjen hade bokat helpension i dubbelrum på ett trestjärnigt hotell.
Avsaknaden av sötvatten, trasig och rostig spjälsäng, trasigt balkongräcke, smutsiga soldynor, trasig barnmatsstol, lös toalettstol, sängar som saknade bäddmadrass, antingen kall eller bränd mat och att frukt och grönsaker sköljdes i saltvatten var exempel på problem som Finspångsborna råkade ut för.
De klagade till Nazars reseledare redan efter två timmar, men det var först på femte dagen som de fick byta till ett annat hotell. En familjemedlem fick utslag på grund av saltvattnet och har efter hemkomst ätit penicillin och kortisontabletter. I anmälan framgår även att de fick köpa egen mat varje dag eftersom de inte kunde äta maten på hotellet.
I yrkandet krävdes fullt prisavdrag med 13 994 kronor och skadestånd med 18 884 kronor. Nazar Nordic erbjöd ersättning med 2 200 kronor, vilket motsvarar 20 procent av resans pris för de fem första dagarna.
Allmänna reklamationsnämndens bedömning är att resebyrån har information om att resenärer som åker på en ospecificerad resa kan hamna på ett hotell utanför det ordinarie utbudet. Därför anses inte de berörda ha rätt att förvänta sig någon högre kvalitet vad gäller mat, städning och standard. Men trots att resan är ospecificerad ska inte resenärerna acceptera att det är saltvatten i kranarna.
Nämnden anser att
4 500 kronor är en skälig ersättning och avslår yrkandet om skadestånd.