Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Rena nöjet att bo i allmännyttan

Nio av tio hyresgäster i Finspångs allmännyttiga bostadsbolag Vallonbygden är nöjda med sitt boende och med bostadsbolagets service. Det visar en ny enkätundersökning som gjorts bland Vallonbygdens hyresgäster.

Vallonbygdens vd Mikael Rådegård är mycket nöjd med att hyresgästerna ger allmännyttan bra betyg i den enkätundersökning som Vallonbygden gjort.
Foto: Johan Gustafsson

Vallonbygdens vd Mikael Rådegård är mycket nöjd med att hyresgästerna ger allmännyttan bra betyg i den enkätundersökning som Vallonbygden gjort. Foto: Johan Gustafsson

Foto:

FINSPÅNG2007-06-21 06:00
- Jag är jättenöjd, säger Vallonbygdens vd Mikael Rådegård. Vi är stolta att vi har fått så bra betyg av våra kunder.
Enkätundersökningen har gått ut till 1621 hushåll i allmännyttan mellan januari och april i år. 809 hushåll har valt att svara på enkäten. Hyresgästerna har bland annat fått tycka till om boendemiljön, fastighetsskötseln och bostadsbolagets service. 91 procent av hyresgästerna är nöjda med sitt boende och med bostadsbolagets fastighetsskötsel och service.

Inte samma sak
- Har man över 70 procent nöjda kunder ska man vara jätteglad och nu har vi 91 procent, det kan nog inte bli så mycket bättre, säger Mikael Rådegård. Sedan kan vi förbättra oss, men det är inte samma sak.
Vallonbygden har genomfört liknande enkätundersökningar med ungefär två års mellanrum sedan slutet av 1990-talet.

84 procent - då
Den senaste undersökningen gjordes 2004. Då var 84 procent av hyresgästerna nöjda. De siffrorna har nu alltså förbättrats.
Mikael Rådegård tror att det beror på att man blivit bättre på att lyssna på hyresgästerna och att man varit bra på att genomföra de förslag på förändringar som hyresgästerna framfört. Sedan tre år tillbaka ordnar Vallonbygdens ledning varje år möten med de boende i de olika bostadsområdena, för att hyresgästerna ska få framföra sina synpunkter. Dessutom började man för två år sedan att ha ett så kallat boservicekontor i Vallonbygdens olika bostadsområden en dag i månaden, där hyresgäster enkelt kan få kontakt med en fastighetsskötare för att få olika problem lösta.
- Det som slår igenom här, det är det här att man gör något, säger Mikael Rådegård. Vi inte bara lyssnar, vi gör något.
En sak som hyresgästerna däremot är mindre nöjda med är städningen av gemensamma utrymmen. Det handlar till exempel om städning av källare och tvättstugor.

Ny enterprenör
- Där kommer vi att handla upp en ny entreprenör från årsskiftet, så där hoppas jag att det ska ske en förbättring, säger Mikael Rådegård.
Andra klagomål som framförts är att ljudisoleringen i lägenheterna kunde vara bättre. Men det är något som är svårt att göra något åt på en gång, anser Mikael Rådegård. Det kan först bli aktuellt när lägenheterna renoveras.

För hög hyra
Dessutom uppger 18 procent av de boende att de funderat på att flytta från bostadsbolaget för att de tycker att hyran är för hög. Mikael Rådegård säger att hyrorna i Vallonbygden ligger 600 till 1000 kronor lägre i månaden än vad motsvarande lägenheter skulle kosta i Norrköping. Det är enligt honom svårt att ha lägre hyror än man har idag.
- Att sänka hyran är en omöjlighet för oss, säger han. Vi försöker hålla ner kostnaderna, men att komma ner ytterligare är jättesvårt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om