De nya taxorna antogs nyligen av kommunfullmäktige. Tidigare taxor för felparkeringsavgifter antogs år 2000 med avgifterna 250 och 400 kronor. Nu införs tre taxor på 400, 600 och 1 000 kronor.
– Det är en ganska rejäl höjning, å andra sidan har det inte höjts sedan år 2000. En avgift på 250 kronor har ansetts vara för lågt. Vi har tittat på andra kommuner och justerat priserna, säger Joakim Joge, trafikingenjör i Finspångs kommun.
1 000 kronor kostar det till exempel att stanna eller parkera på handikapplats utan tillstånd, mot färdriktningen, på gång- eller cykelbana, i korsning, så att vägmärken skyms, på hållplats och framför utfart.
– Att parkera på handikapplats utan tillstånd och stå på gång- och cykelbana ses som mer allvarligt än att till exempel glömma parkeringsavgiften.
600 kronor kostar det bland annat att parkera vid parkeringsförbud eller vid huvudled. 400 kronor blir bötessumman vid parkering utan att betala parkeringsavgift, längre tid än tillåtet eller med något hjul utanför markerade parkeringsrutan.
Vilka förseelser är vanligt förekommande i Finspångs kommun?
– Till exempel att parkera på gångfartsområde eller att köra upp med två hjul på trottoaren, där behöver man tänka till, då står man på gångbanan. De som gör så kanske tänker att de kommer undan trafiken, men de kan tvinga ut de gående på körbanan, menar Joakim Joge.
Dessutom införs en tidsbaserad taxa på laddplatser som ägs av Finspångs kommun.
Har det varit gratis tidigare?
– Vid Lillsjöbäcken och De Geergaraget har det krävts att du löst parkeringsbiljett, men vid övriga platser har det varit gratis. Vi har fått in många synpunkter på att det har varit gratis laddning, diskussioner kring elpriset. Folk har hört av sig och tyckt att det har varit orättvist, att inte skattebetalarna ska stå för det.
Timpriserna blir 15 kronor vid Lillsjöbäckens parkering, Vallonvägens parkeringsdäck vid Pressbyrån, Bävervägens pendlarparkering och Arena Grosvad samt Grosvadsskolan. Timpriset vid De Geergaragets parkering blir 45 kronor.
– I De Geergaraget är det en annan typ av laddare, som ger mer effekt. Kommunen ser över alla kostnader, speciellt nu när elpriserna har stigit. När det gäller intäkter från laddning kommer det nog bli "plus-minus-noll" för vår del, eftersom vi måste betala strömmen, säger Joakim Joge.
Beslut om taxa för flyttning av fordon, bärgnings- och skrotningskostnader har också tagits. Om ett fordon står parkerat på fel sätt, har kommunen möjlighet att flytta fordonet och kan i vissa fall besluta att det ska skrotas.
Nya taxan för bärgning av personbil samt uppställning inom kommunen är 3 563 kronor, inklusive moms.
– Förut har det inte funnits någon taxa. Det är mycket hantering kring skrotbilsärenden.
Ägare till fordon som flyttats är skyldig, enligt lag, att ersätta kostnaden för flyttningen och eventuella andra utgifter i samband med flytten. Kommunen kan hjälpa till att flytta fordon på privat mark, om de står felparkerade eller parkerade under en väldigt lång tid. Mark- eller fastighetsägaren får själv begära att få fordonet flyttat och stå för flyttkostnaden.
– Markägare ska försöka få kontakt med fordonsägaren att de ska flytta fordonet. Lyckas man inte få tag på ägaren går det att begära en fordonsflytt av oss på kommunen, men taxan får markägaren stå för, det är så lagen ser ut, konstaterar Joakim Joge.