Regionchefen: Kritiken har inte nått fram
- Det är självklart ett stort problem om kunder får vänta mer än en timme, säger Jonas Thörnros, regionchef på apoteket. Han har inte hört talas om den kvinna som i juni ringde ledningen i Stockholm och berättade om den långa väntetiden på Bruksapoteket.
Han menar att det är oacceptabelt om kunder får vänta mer än en timme på sin medicin.Jonas Thörnros hävdar att apoteket hela tiden arbetar med att förbättra sitt system men är inte förvånad över att kunder hör av sig på detta sätt.- Det finns alltid kunder som kommer i kläm, säger han. Om alla kunder har recept som tar 20 minuter stannar hela apoteket.Det nya systemet som infördes för två år sedan har som syfte att minska köer på apoteket och Jonas Thörnros menar att det fungerar bra. Vilket recept kunden kommer med och kundtrycket påverkar den tid kunden får vänta. Men Jonas Thörnros menar också att personalen har ett ansvar. Tillhörde toppen i höstas
- De måste vara flexibla och kunna läsa av butiken och göra en bedömning av den aktuella situationen, säger han.I regionen Östergötland-Sörmland visar statistik att 80 procent av kunderna får hjälp inom fem minuter. Målet är att det ska gälla 92 procent av kunderna. Apoteket i Finspång har haft bra resultat.- I höstas var de ett av de tre bästa apoteken i regionen. De var ett av de duktigaste på att jobba med väntetiden, säger Jonas Thörnros.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!