Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Rätt lyft för Friskfactorn

Friskvårdsföretaget Friskfactorn flyttar från Lotorp till Finspång.
Till en nästan fyra gånger så stor lokal.
- Det kommer bli ett lyft för verksamheten, säger ena ägaren John Frondén.

Ägarna Björn Mikmar och John Frondén är säkra på att bytet av lokal blir ett lyft för verksamheten. 
Foto: Magnus Johansson

Ägarna Björn Mikmar och John Frondén är säkra på att bytet av lokal blir ett lyft för verksamheten. Foto: Magnus Johansson

Foto:

FINSPÅNG2005-07-26 06:00
Friskfactorn öppnade sin verksamhet i november i Lotorp.
Men efter åtta månader på orten väljer ägarna John Frondén och Björn Mikmar att flytta.
Den förste augusti öppnar de sin nya lokal i Finspångs centrum.
- Den här lokalen är nästan fyra gånger större och genom att flytta till Finspång kommer vi säkert få en större kundkrets, säger John Frondén.
Förutom gymutrustning erbjuds kunderna exempelvis massage, motionsledning och hälsoundersökningar.
- Flytten betyder mycket för oss. Mer utrymme och mer resurser. Och att komma in till Finspång innebär att det blir lättare att locka såväl företag som privata kunder, säger Björn Mikmar.
John Frondén påpekar att Friskfactorn är så mycket mer än ett vanligt gym.
- Vi erbjuder ett helhetskoncept. Både Björn och jag är utbildade hälsoutvecklare och vi kan erbjuda våra kunder hjälp med både den fysiska och den psykiska träningen.
Han medger att det är inom företagshälsovården som de stora pengarna finns eftersom deras verksamhet är avdragsgiltig.

Vanliga motionärer
- Vi bygger ett koncept för företagen. Vi börjar med en hälsoundersökning där vi tar reda på om de anställda till exempel lider av arbetsmiljön eller av stress, säger John.
Han vill avdramatisera träningsbiten.
- Vår målgrupp är den vanliga motionären. Enda kravet vi har är att alla måste vara över 16 år. Vi anser att det är för tidigt att styrketräna innan man har växt färdigt.
Kunderna får möjlighet att välja mellan helårs-, månads- eller klippkort.

200 kunder
- Målet är att ha 200 kunder som tränar kontinuerligt inom ett halvår och ett tiotal företag per år.
Dessutom kommer ett speciellt föreningskort erbjudas.
- Det ska vara ett komplement till föreningars vanliga träning. Förra vintern lade vi upp ett träningsprogram till Torstorps IF och det minskade spelarnas skadebenägenhet betydligt, säger John Frondén.
Björn Mikmar är boxningsinstruktör och han understryker att styrketräning inte enbart är för att bygga muskler utan även för att förbättra snabbheten och smidigheten.
- Vi kommer att ha gruppträning, där man kan träna ihop med en kompis. Det blir träning som är anpassad för alla, betonar han.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om