Dagen efter att Gränges i Finspång la ett varsel för 75 tjänster kommenterade Arbetsförmedlingen situationen rent generellt genom Sara Gernandt, sektionschef med ansvar för bland annat varsel, i Östergötland.
– Vi har jättehög sekretess kring att uttala oss om specifika företag. Jag kan prata allmänt om det, säger hon.
Det första som händer vid ett varsel är att Arbetsförmedlingen och facken får en anmälan från företaget om skälen till de planerade neddragningarna, när de kommer att ske och hur många som omfattas.
Därefter?
– Inom två dagar tar vi kontakt med företaget, och stämmer av, hur ser behovet av information ut. Det kan vara väldigt olika. Utifrån det kan vi skräddarsy ett samarbete. Vi kan börja förbereda tillsammans med företaget och omställningsorganisationer (TRR för tjänstemän och trygghetsfonden TSL för kollektivanställda). Tillsammans kan vi göra något bra.
Sara Gernandt poängterar att man efter ett varsel aldrig vet hur många som blir uppsagda.
– Det är de uppsagda vi stöttar. Det är då vi kommer in, när alla fått sina besked. Inte tidigare, det är dumt att skrämma upp de som inte blir drabbade. Det är olika långa uppsägningstider, från någon månad till ett halvår. Förhoppningsvis hittar man något jobb under uppsägningstiden, säger hon.
– Som uppsagd hamnar man i ett väldigt utsatt läge. Man kan i tidigt skede läsa på vår hemsida. Där finns jättemycket information med webbinarier och poddar så man kan läsa på innan uppsägningen träder i kraft. Ju mer man vet, desto lättare blir det.
I spåren av corona har ett nytt samarbete skapats inom regionen, där företag med olika behov kan hitta varandra genom en hemsida.
Vad betyder det att ni inte längre har något kontor i Finspång?
– Det viktiga är samarbetet med företaget. De flesta av AF:s tjänster är möjliga att ta del av oavsett var man befinner sig. Man kan logga in och styra mycket mer själv som arbetssökande. Vi kan också komma ut till företaget.
Vanligaste frågan ni får när sånt här händer?
– Hur gör jag för att få a-kassa?
Och svaret?
– Man loggar in på arbetsförmedlingen med bank-id och bokar en tid för planeringssamtal.
Andra frågor?
– Hur ser arbetsmarknaden ut för mig? Nu är det väldigt svårt att uttala sig om den. Det finns stort behov inom vård och omsorg. Har man funderat på att studera eller vidareutbilda sig kan det vara rätt läge.
Dina råd till de anställda när varsel läggs?
– Sitt stilla i båten och läs på redan nu. Det finns jättemycket information. Det är verkligen rätt läge att börja studera, om man varit det minsta intresserad av det, så man är redo när det vänder upp igen. Det kan vara en möjlighet att testa något nytt.
Vilka ska vara mest aktiva?
– Jättesvår fråga. De som varit anställda kortast tid, men det har också att göra med vilken kompetens företaget behöver ha kvar. Man blir ju orolig. Det kan skapar oro, stress och ilska.
Hur ska man hantera den oron?
– Att acceptera sin oro, prata med sina kollegor, vara extra rädda om varandra, undvika att spekulera och ta reda på fakta.
Har du jobbat med liknande situationer i Finspång?
– Många gånger har det uppstått ett behov hos något annat företag som sugit upp kunskapen. I slutändan har det löst sig ganska bra. Konjunkturen kommer att svänga, men det är väldigt svårt att säga när. Exporten påverkas väldigt mycket av covid-19. Om två månader kan det se helt annorlunda ut.