Nya riksväg 51 kommer skapa ett framtidens Finspång. Men det finns detaljer som är viktiga att yttra sig om till Trafikverket för Finspångs kommun.
– Vi har välkomnat den här vägen länge. Men vi vill trycka på några saker som vi tycker är viktigt, säger kommunstyrelsens ordförande Ulrika Jeansson (S).
Yttrandet som Finspångs kommun har lämnat in till Trafikverket under samrådstiden för den nya dragningen av riksväg 51 är på elva sidor. Ulrika Jeansson och kommunen betonar vikten av att invånarna på båda sidor av den nya vägen ska kunna röra sig fritt och säkert mellan stadsdelarna.
– Vi har bostäder, ett stall, en badplats och ett boende. Det ska inte avskärmas. Vi är duktiga på det här med cykelbanor i Finspång, det vill vi fortsätta vara. Det ska finnas tillgång till kollektivtrafik som kommer få en ny sträckning när det här är klart. Det är viktigt inte bara för personer som bor i området utan också för de som ska ta sig till bad, friluftsområden, motionsbanor och sådant, säger Ulrika Jeansson.
Därför är ordet tillgänglighet kommunens ledord för den nya vägsträckningen och i yttrandet till Trafikverket.
– Det är jätteviktiga saker, för vi får absolut inte skärma av den här delen av Finspång så att den blir otillgänglig. Det är därför vi skickat in alla de här aspekterna till Trafikverket, säger Ulrika Jeansson.
När den tunga trafiken försvinner från Bergslagsvägen genom centrum ser Ulrika Jeansson att det kommer öppna upp för bättre lösningar i Finspångs stadskärna. Finspång kommunhar de senaste åren rankats högt som cykelstad av Cykelfrämjandet.
– Vi har ett väldigt bra gång- och cykelvägnät på den östra sidan av Finspång. Det är inte lika bra på den västra sidan. Det beror mycket på att vi har 51:an genom stan. Vi har lovat, som en del av att 51:an lyfts bort, att vi ska göra bättre gång- och cykelvägslösningar på det området. Det här kan bli en stor möjlighet, säger hon.
Ulrika Jeansson bor själv i Viggestorp, ett av de områden vars utkanter kommer att påverkas av den nya dragningen av riksväg 51.
Det har gjort att hon har haft diskussioner med några av de Finspångsbor som kommer att beröras av projektet.
– Jag bor inte så nära att jag berörs, men har förståelse för det. Jag har pratat med människor som bor närmare. De säger att; "det kanske är det bästa för Finspång". Samtidigt kommer de att drabbas.
– Det är svårt och jag är själv lite ambivalent i frågan, säger Ulrika Jeansson.
Trots att sträckningen varit planerad sedan länge – har det funnits några alternativ?
– Inte som jag kan se. Jag vet att ett andra alternativet har funnits. Att dra 51:an på den motsatta sidan av Finspång. Men då hade vi säkert fått vänta 50 år till, för det är en större kostnadsmassa som Trafikverket ska hantera då. Nu har vi valt den här vägen själva, haft det här som strategi. Jag vet inte om det blir bättre att dra den på andra sidan, för även där är det rekreationsområden och människor som bor, säger Ulrika Jeansson.
Nu, när förslaget ligger på Trafikverkets lista över kommande bygg- och utredningsprojekt, ser det ut att bli verklighet.
– Det var aktuellt 2011, men blev inget. Det har aldrig varit så aktuellt som det är nu. Trafikverket har aldrig tidigare avsatt pengar för det, säger Ulrika Jeansson.