Positivt om Finspångsdagarna
Mellan 3000 och 4000 besökare och positiva omdömen från de utställande företagen. Den slutsummeringen kan nu göras om de två Finspångsdagarna i september.
Nöjd kan Sofie Drake-Johansson, som var projektledare för Finspångsdagarna, vara. Arrangemanget drog mycket folk till Aluceum och utställarna har gett många positiva omdömen om det. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
- Det var en svarsfrekvens på 37 procent och i och med det tycker jag att man kan lita på att många av de som inte svarade hade ungefär liknande åsikter, säger Sofie Drake-Johansson.
Mycket positiva svar
Till mycket stor del är de svar som lämnats mycket positiva. 85 procent har till exempel svarat att de är benägna att ställa upp vid nästa mässa. I stort sett alla var också nöjda med arrangemang och mässa som helhet och lokalen. Lika nöjda var utställarna inte med lokalens ventilation och med skolbarnen som besökte mässan.
- Vi måste skilja på elever och elever. Jag hade ju bjudit in gymnasieelever och det tyckte företagen var positivt även om de önskat att de hade haft någon mer konkret uppgift under mässan. Kritiken handlar om de yngre eleverna och det spring det blev och godisskålar som länsades. Självklart skulle vi ha styrt upp det, att de under 15 kunde ha besökt mässan tillsammans med lärare, säger Sofie Drake-Johansson.
Utställarna är också nöjda med att det var så mycket besökare under mässan, även om det av vissa har påpekats att det borde ha varit lite fler besökare under seminarierna.
Välbesökta dagar
Exakt hur många besökare som Finspångsdagarna hade vet inte Sofie Drake-Johansson. Genom att räkna biljetter, luncher och genom en monteransvarig som gjort en bedömning uppskattar man att det var mellan 1000 och 1500 besökare på fredagen och mellan 2000 och 2500 besökare under lördagen.
- Det var välbesökt och det är positivt. Det är också ganska bra om man ser till hur det har varit tidigare år, säger Sofie Drake-Johansson.
- Jag tror också att företagen har haft ett stort utbyte av varandra, det är många som har sagt det, fortsätter hon.
Sofie Drake-Johansson har alltså slutat som projektledare och funderar nu på att starta ett eget företag med inriktning på försäljning och marknadsföring.