Positiva nyheter från Sapa Profiler

FINSPÅNG: Det går bra för Sapa Profiler i Finspång. Volymen beräknas ha ökat med 15 procent jämfört med förra året. Företaget har sådan framgång att de till sommaren måste anställa fler sommarvikarier än vanligt för att klara av trycket.

Platschefen Christer Thorn visar stolt upp aluminiumprofiler som snart ska skickas iväg till kunder. Foto: Matilda Wiman

Platschefen Christer Thorn visar stolt upp aluminiumprofiler som snart ska skickas iväg till kunder. Foto: Matilda Wiman

Foto:

Finspång2007-05-03 06:00
Att det går bra för Sapa Profiler beror enligt Christer Thorn, platschef på Sapa Profiler, på två saker.
- Dels för att det allmänt är högkonjunktur och dels för att vi gör bra saker, säger han.

Riktiga hjältarna
Han och arbetsledaren Torgny Andersson är noga med att poängtera att det är operatörerna som är de verkliga hjältarna.
- Visst har vi gjort en tekniksatsning, säger Christer Thorn, men framförallt är det de olika grupperna som jobbar så bra som ska ta åt sig äran.
Inne i den stora industribyggnaden är arbetet i full gång. Allting ser strukturerat och förvånansvärt rent ut, ingen dunkel och smutsig industri här inte. Något som däremot är precis som förväntat är ljudet, det bullar och tjuter så att man ibland måste spänna öronen för att inte få ont.

Bästa gruppen
Hos FSV-gruppen, som svetsar ihop aluminiumprofiler, har den bästa förbättringen inom företaget noterats. På bara ett år har volymen av deras produktion ökat med 50 procent. Joakim Pantzare och Henrik Forsström är operatörer inom FSV-gruppen och de erkänner lite blygsamt att de är stolta över gruppens framgångar.
- Jamen, det är klart vi är, säger Joakim Pantzare.
Det är på operatörernas initiativ som förbättringarna som ökat effektiviteten har skett.
- Vi har fyllt i listor på alla störningar som fanns och sedan tog vi tag i en i taget, säger Henrik Forsström.
En av störningarna som de lyckats ta bort är att man tidigare handgripligen var tvungen att lägga profilerna tillrätta på bandet som för profilen mot svetsmaskinen, numera sköts inmatningen av ett automatiskt magasin. Och det är klart att förbättringarna underlättar operatörernas jobb.
- O ja, jobbet har blivit lättare och allt tar mindre tid, säger Joakim Pantzare.

Viktig kundkontakt
I början av veckan var samtliga operatörer samt en projektledare i FSV-gruppen i Italien på besök hos deras största kund. Till kunden levererar Sapa Profiler aluminiumplattformar som det byggs passagerarfartyg av. Arbetsledaren Torgny Andersson förklarar att kundkontakt är viktigt då det genererar arbete och effektivitet. Operatören Henrik Forsström håller med.
- Det var intressant att se hur det man gör varje dag används, säger han.

Behåller personal
Just står svetsen stilla, maskinen ska repareras och uppdateras. Ofta när förbättringar av tekniken leder till ökad effektivitet på ett företag sker en minskning av personalstyrkan, men så blir det inte i det här fallet.
- Nej, vi strävar efter att behålla lika många anställda samtidigt som vi gör mer vilket betyder att vi får mer tid att jobba med förbättringar, säger platschefen Christer Thorn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om