Politikerna på skolbänken när elever granskade kommunen
I går flyttade Bergska skolan lektionen i samhällskunskap till kommunhuset.Politiker och tjänstemän var inbjudna att lyssna på elevernas syn på makten i kommunhuset.
I talarstolen berättar Andreas Lycke vad han och hans kamrater kommit fram till. Bakom honom står Lars Rondin och Edin Obad. Närmast kameran Nima Elhami. FOTO: TITTI OLOVSSON
Foto:
De har pratat med politiker och tjänstemän med anknytning till de olika frågorna och med personal i vissa fall.
Målet med studierna har varit att eleverna ska skaffa sig en bild över hur politiken fungerar i kommunen. Varje grupp fick i uppgift att granska hur ett ärenden vandar i den kommunala beslutsprocessen. Eleverna skulle också lära sig skillnaden på tjänstemanna- och politikernivån.
Muntlig redovisning
Frågor som eleverna studerat är jämställdheten i kommunen, Grosvadsprojektet, ny brandstation, äldreomsorgen, Rejmyreprojektet, demokratiutskottets arbete. politikerarvoden, fritidsgårdsflytten, bredbandsutbyggnaden och regionförbundet Östsam.
I går gjorde grupperna en muntlig redovisning. De hade flyttat ut från skolan och höll redovisningarna på kommunhuset. Särskilt inbjudna till redovisningen var politiker, tjänstemän och andra som eleverna haft kontakt med under arbetets gång t ex personal.
Av Finspångs politiker hade Inge Carlsson (s), Elisabet Rehn (v), Inge Jacobsson (m) och Solweig Stjernvall (m) slutit upp. Fritidsledare och skolfolk fanns också på plats. Efter varje redovisning, kunde de som ville kommentera eller ställa frågor.
Andreas Lycke, Lars Rondin, Nima Elhami och Edin Obad har arbetat med frågan om fritidsgårdarna och deras flytt in i skollokalerna.
- De politiker vi pratade med, var eniga om att det var onödigt att skollokaler stod tomma på kvällarna.
De fyra eleverna hade också fått fram att personalen hade upplevt brister i informationen och att de kände att besluten fattades över deras huvuden.
- Fritidsledarna hade fått läsa i tidningarna om att beslutet om flytt var fattat.
Detta var första gången som Bergska skolans kurs i samhällskunskap organiserats på detta sätt.