Plus och minus med flytten till Grosvad
Några tycker det är bra. Andra tycker det är dåligt. En del tycker att det finns både för- och nackdelar. Åsikterna om att gå i nian på Grosvadsskolan är väldigt olika bland åttorna på Storängsskolan.
Wiktor Vastesson tycker att det ska bli kul att gå i nian på Grosvadsskolan. Bakom honom Pontus Wastesson och Anton Persson.
Foto:
Kul och dåligt
- Jag tycker det är kul. Då slipper vi gå med småbarnen, säger Wiktor Vastesson.
Samtidigt tycker han inte att det är så bra att de kommer att få andra lärare. Zara Åberg vill inte heller byta lärare.
- Jag tycker det är dåligt att vi ska flytta, säger hon.
- Jag vill gå här, men det är bra att det är mer elever där, tycker Viktor Borén.
- Det kommer att bli tomt med äldre elever här, konstaterar Linnea Greve.
Ensamma klasser
Alla de åttor som vi träffar säger att man inte har pratat så mycket om flytten i skolan, varken mellan eleverna eller mellan lärare och elever. Att förslaget fanns känner alla till, men alla vet inte om att beslutet fattats. Kanske för att det fattades förra veckan när det var höstlov.
Humanistiska nämndens beslut är en del av den omorganisation inom skolan som pågår. Storängsskolan ska inte längre vara en senareskola. Anledningen till att man vill flytta de blivande niorna till Grosvadsskolan är att de annars skulle bli ensamma högstadieklasser på Storängen. De skulle också bli tvungna att ändå ha vissa lektioner på Grosvad eftersom alla högstadielärare inte skulle kunna stanna kvar på Storängsskolan.