Säger man SSAB tänker de flesta östgötar på storföretagets anläggning i Oxelösund.
– Ja, så är det. Säger jag att jag jobbar på SSAB tror inte folk att jag arbetar i Finspång, säger Peter Breti, platschef SSAB i Finspång, med ett leende.
Det världsomspännande stålföretaget har huserat högst upp på industriområdet i Finspång sedan köpet av Korrugal 1989.
SSAB i Finspång får sitt stål från enheten i Brahestad i Finland. Sedan skeppas stålet till Oxelösund för vidare transport med tåg till Finspång.
– Det kommer nio till elva järnvägsvagnar om dagen till oss med stål, förklarar Peter Breti.
SSAB i Finspång lackar eller målar, om man så vill, det ofärgade stålet i olika dimensioner och cirka 300 färgkombinationer med diverse olika egenskaper beroende på vad plåten ska användas till.
– Vi lägger på rostskydd, grund- och topplacksfärg, med en precision av en tusendels millimeter. Vi lackar mer än 100 000 kvadratmeter per dygn här i Finspång. Årsproduktionen motsvarar ungefär ett varv runt jorden, berättar Jimmy Karlsson, produktionsansvarig.
Det rör sig om det mesta som har med plåt att göra, till exempel hängrännor, takpannor, fasadplåt, inredning och mycket annat som har med byggen att göra.
På SSAB:s anläggning i Finspång arbetar 72 anställda. Företagets omsättning ligger på 1,4 miljarder kronor per år.
– Det är väldigt hög omsättning sett till antalet anställda. Det beror på att vi ligger sist i kedjan och är den enheten som tar betalt för produkten. Det ger också ett extra ansvar. Går något fel, är det bara att börja om från början och tillverka nytt stål igen i Finland. Det kostar extremt mycket och är något vi gör allt vi kan för att undvika, säger Peter Breti.
SSAB släppte 2019 totalt ut 5,5 miljoner ton koldioxid från kol och koks i masugnarna i Luleå och Oxelösund. Det är cirka 14 procent av Sveriges koldioxidutsläpp.
Hur miljövänliga och hållbara är ni?
– Med vår "Greencoat-produkt" erbjuder vi den grönaste produktportföljen för lackerat stå, där vi har ersatt traditionella fossilbaserade lösningsmedel med rapsolja. Det är en produkt vi hela tiden utvecklar och där efterfrågan ökar mer och mer. SSAB:s målsättning är att vara först i världen att producera fossilfritt stål och vi räknar med att kunna börja leverera fossilfritt 2026. Den långsiktiga målsättningen är att hela SSAB:s produktion ska vara fossilfri till 2045, säger Peter Breti.
Hur påverkar energiomställningen er?
– Vi tittar på många nya lösningar. Till exempel hur vi värmer våra ugnar? Vad finns det för alternativ till gasol? Vi har börjat studera hur vi kan nyttja alternativa energikällor.
Förutom till Norden, levererar SSAB Finspång lackat stål till bland annat Holland, England och Polen. 60 procent av leveranserna går till kunder i Sverige.
Innan pandemin slog till var allt upplagt för ett kanonår.
– Ja, det såg ut som vi gick mot "all-time-high". Under våren och sommaren 2020 drog alla företag i handbromsen och det blev en stor osäkerhet på marknaden. Vi stängde helt två veckor på sommaren och det gör vi aldrig annars. SSAB Finspång klarade sig ändå bra, jämfört med SSAB i stort som hade det riktigt tufft, säger Peter Breti och fortsätter:
– Det var svårt, men hanterbart. Vi korttidspermitterade både tjänstemän och produktionspersonal under olika perioder. Vi tappade cirka 15 procent av förväntad orderingång.
2021 har börjat på bästa sätt för SSAB Finspång. Kanske till och med för bra.
– Det har exploderat. Vi har en enorm efterfrågan, den är högre än vad vi kan producera. Lagren hos våra kunder i Europa är på en historisk låg nivå och nu vill de bygga upp dem igen, förklarar Peter Breti.
Hur känns det att tvingas tacka nej till kunder?
– Klart det känns surt. Men vi har helt enkelt inte tillräckligt med råvara. Alla marknader skriker efter stål, så man får portionera ut det marknadsvis. Det går inte att göda en marknad helt och döda en annan, säger Peter Breti.
Vilka är de största utmaningarna framåt?
– Vi behöver effektivisera vår produktion för att kunna möta efterfrågan när vi har våra toppar. Säkerhetsfrågan är alltid högst upp på dagordningen. Planen är att genomföra en elva dagars säkerhetsutbildning för alla anställda. Vi vill nå noll skador på arbetet och det handlar om att förändra en kultur. Ett litet misstag vid till exempel truckkörning kan ge en allvarlig olycka, säger Jimmy Karlsson.