Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Färre busslinjer – men smidigare trafik

Två av expresslinjerna mellan Finspång och Norrköping försvinner. Busslinje 40 och 410 rustas istället för snabbare turer och fler passagerare.

Landsbyggdstrafiken mellan Finspång och Norrköping kommer att se annorlunda ut från och med sommaren 2022.

Landsbyggdstrafiken mellan Finspång och Norrköping kommer att se annorlunda ut från och med sommaren 2022.

Foto: Jeppe Gustafsson

Finspång2021-09-17 13:00

Under sommaren har Region Östergötland och Östgötatrafiken blivit klara med en utredningen som haft som syfte att planera för framtidens kollektivtrafik. En av de sträckorna där busslinjerna har gåtts igenom är sträckan mellan Finspång och Norrköping.

– Den sträckan eller lite av en juvel hos oss och en av våra bästa stråk eftersom det är många resande i båda riktningarna. Annars brukar det mer klassiska vara att många reser från den mindre staden till den större, men så är det inte mellan Finspång och Norrköping. Många pendlar till Finspång för skolor och jobb och vi tror verkligen på den här sträckan, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

undefined
Landsbyggdstrafiken mellan Finspång och Norrköping kommer att se annorlunda ut från och med sommaren 2022.

En sak som kommer att hända med busslinjerna under sommaren 2022 är att de går från tre expresslinjer (40, 41 och 42) och en vanlig linje (410) till enbart en expresslinje och en vanlig linje. Både linje 41 (från Söder tull) och linje 42 (från Östra station) läggs ned.

– Vi tror på enkelhet och genom att renodla linjerna blir det inte så många varianter och det tror vi kommer att locka till mer resande. Vi kommer även att ändra körvägen litegrann på expresslinjen. Den kommer inte att gå igenom Ingelsta utan istället förbi hållplats Marieborg. Ofta kan sådana här linjer tillbringa lite för stor tid inne i orterna och det tar lång tid innan man känner att man kommer ut på vägen. Trafiksituationen förbi Ingelsta har inte varit bra och jag tror att våra resande kan acceptera att kanske gå en lite längre sträcka till hållplatsen när bussresan blir smidigare, säger Mattias Näsström.

undefined
Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken, trot att ändringarna kommer att köra kollektivtrafiken smidigare.

Exakt vilken tidtabell som kommer gälla är ännu inte klart. Det kommer att sättas ett schema ett par månader innan den nya trafiken går i gång i juni nästa år.  Men förslaget som ligger är att linje 40 körs med 10-15-minuterstrafik under högtrafik och timmestrafik under mellantrafik. Medan linje 410 är tänk att ha avgång en gång i timmen under stora delar av veckans alla dagar.

Hållplatserna på expresslinjen går från 18 till 13 och antalet hållplatser för 410 går från 47 till 31.

– Det här är något vi diskuterat mycket och historiskt sett har det kanske varit ännu fler hållplatser. Men vi tror att en kortare restid uppskattas av fler än behovet av att ha många hållplatser. En del hållplatser ligger även väldigt nära varandra vilket gör att de inte riktigt behövs.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!