– Cykelbanan har förlängts några hundra meter in mot Svärtinge. Istället för att leda ut cykelbanan på vägen som det var tidigare har man valt en annan lösning som avslut. Jag vet inte vad jag ska säga, jag blir mållös. Det är en tidsfråga innan det sker något riktigt tråkigt där. Jag har en kompis som tvingades tvärnita och kunde ha skadat sig om han kört rakt in i stenarna, säger Nicklas Stockberg, medlem i Finspångs Cykelamatörer.
Joakim Joge är trafikplanerare på Finspångs kommun:
– Under våren har kommunen tillsammans med Trafikverket iordningställt sista sträckan på cykelvägen mellan Norrköping och Finspång. Det enkla svaret är att där stenarna ligger slutar den tillgänglighetsanpassade busshållplatsen. Där är det helt enkelt ingen cykelväg. Det är en gånganslutning till busshållplatsen, stenkistan i slutet av hållplatsen har lagts där för att ta hand om dagvattnet, förklarar han.
Det är lätt att tro att cykelvägen fortsätter. Det finns inga skyltar eller markeringar som säger något annat från någon av de båda riktningarna.
– Det finns en passage för cyklister oavsett vilket håll man kommer ifrån. Cyklisterna ska inte köra på gångbanan förbi busshållplatsen utan på cykelvägen med tillhörande passage. Kommunen har fått in synpunkter i frågan och vi tar det vidare till Trafikverket för att uppmärksamma dem på detta samt få till en tydlighet. Det är Trafikverket som har ansvaret för bland annat skyltning och kommunen har ansvar för driften, till exempel sandning, snöröjning och städning, säger Joakim Joge.
Niklas Stockberg:
– Följer man cykelvägen, så är det helt naturligt att fortsätta ned mot busshållplatsen. Det finns ingen information om något annat. Det är riktigt farligt, eftersom det dessutom är en ganska brant nedförsbacke från Finspångshållet och farten kan vara hög. Vad är poängen med att ha stenarna där? Det är bara farligt, tycker han.
Om stenarna skulle tas bort, så lär det inte heller vara optimalt att komma i full fart med cykel mot personer som väntar på bussen.
– Nej, men personer ser man tydligare och kan väja. Stenarna är mycket svårare att se och när som helst kan det hända en allvarlig olycka. Det hade bara varit att lägga asfalt en meter till, så hade problemet varit borta. Det här behöver åtgärdas omedelbart, säger Nicklas Stockberg.