Det är 67 procent av de äldre i Finspång som bor på särskilt boende som tycker att personalen alltid eller oftast har tillräckligt med tid för att utföra sitt arbete. Det är en siffra som ligger lägst i länet och bland de lägsta i landet.
– Det är helt klart ett förbättringsområde, säger Kerstin Sjöberg Axelsson, vård- och omsorgschef i Finspångs kommun.
Uppgifterna kommer från statistiken Öppna jämförelser för 2014 - vård och omsorg om äldre, som nyligen presenterades av Socialstyrelsen och SKL, Sveriges kommuner och landsting. Där har personer över 65 år med hemtjänst eller i särskilt boende svarat på en enkät om vad de tycker om den vård och omsorg som erbjuds dem.
När det gäller de personer med hemtjänst är det 84 procent som har uppgett att personalen alltid eller oftast har tillräckligt med tid för att utföra arbetet.
– Det är ändå 84 procent som tycker att vi har tillräckligt med tid. Men sen är det säkert så att det kanske inte spelar någon roll hur mycket tid vi tillsätter, det kommer inte att kännas tillräckligt ändå. Om du är ensam och kanske inte har ett rikt socialt liv för övrigt, som för de där hemtjänsten är det enda sociala liv man har, så är det klart att den tiden inte känns tillräcklig, säger Kerstin Sjöberg Axelsson.
Tiden hos de äldre, och speciellt hos de i särskilt boende, är ett område som kommer att prioriteras framöver.
– Det handlar om hur vi beter oss och hur är vi när vi möter våra äldre. Naturligtvis är man stressad ibland, men man får inte visa det för vårdtagaren. Det är något vi måste jobba med.
De äldre i Finspång är mer nöjda med hemtjänsten än med sitt särskilda boende. 91 procent av de med hemtjänst har angett att de sammantaget är mycket eller ganska nöjda med den hjälp de får. När det gäller särskilt boende är det 79 procent som svarat att de är mycket eller ganska nöjda med sitt boende, vilket gör att Finspång hamnar på plats 208 av de 262 kommuner som svarat på den frågan i enkäten.
– Vi har en ganska hög grad av hemtjänsttagare i Finspång och de som bor i våra särskilda boenden har ofta ganska stora vårdbehov. Det kan vara en sak som gör att man inte känner att man får det man behöver i form av sociala aktiviteter till exempel. Jag möter ofta ganska nöjda personer när jag är ute på de särskilda boendena, och det är ändå 79 procent som är nöjda, säger Sjöberg Axelsson.
Något som fått högt betyg av de äldre är att personalen tar hänsyn till de åsikter och önskemål som de har. 90 procent av de med hemtjänst och 78 procent av de i särskilt boende anser att personalen alltid eller oftast tar hänsyn till deras åsikter.
– Det är jättefina siffror och något vi är stolta över. Det här är en värdegrundsfråga och något som vi verkligen eftersträvar. Vi arbetar med genomförandeplaner där varje person kan berätta för oss hur de vill ha sin hjälp utförd så att vi ska kunna jobba med det på bästa sätt.
Ett annat område som vård- och omsorgschefen är stolt över är att de har lyckats förbättra personalkontinuiteten i hemtjänsten. I genomsnitt är det 16 hemtjänstpersonal som besöker en kund under en period på 14 dagar, året innan var den siffran 21.
– Det är en märkbar förändring. Vi har jobbat mycket under året med att sänka den siffran och vi försöker lägga arbetsschemat på ett sådant sätt att vi eliminerar att det blir så många.