Omsorgen skapar rutin för klagomål
FINSPÅNGVilka klagomål förs fram till omsorgsförvaltningen och hur många är de? Det vill omsorgsnämnden få en bättre bild av och därför har rutiner för klagomålshantering nu tagits fram.
- Vi tycker det är väldigt väsentligt att man tar fram rutiner för det här. Nu måste klagomål redovisas och då kan vi få reda på hur mycket klagomål som förs fram och vad det gäller. Det ska inte bara vara så att man klagar till en chef och så vet ingen annan om det, säger omsorgsnämndens ordförande Conny Eriksson.
<b>Via blanketter</b>
Den nya klagomålshanteringen innebär bland annat att en blankett har tagits fram där brukarna kan fylla i sina synpunkter och eventuella klagomål. Om man så önskar får man föra fram sina åsikter anonymt.
Blanketterna ska finnas tillgängliga på strategiska platser och hemma hos varje brukare. Personalen ska också fylla i blanketter om de tar emot klagomål vid besök eller via telefonsamtal.
<b>Åtgärda klagomålet</b>
Enhetschefen ska åtgärda klagomålet genom att ta kontakt med den som framfört det och ska också kontakta den eventuella personalgrupp som klagomålet riktar sig mot.
Ett rapporteringssystem, som innebär att varje enhetschef två gånger per år ska rapportera till förvaltningschefen om synpunkter och klagomål som har kommit in, kommer också att användas.
Dessa rapporter ska sedan sammanställas och analyseras så att man kan sätta in eventuella insatser.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!