- Vi kör igång på söndag, med åtta helt nya bussar. Det är bälten på alla platser, och det senaste inom motorteknologin i högsta avgasreningsklassen, säger områdeschef Johan Vilander, områdeschef på Keolis, (föredetta Busslink).
Nu kommer chaufförerna få ansvara för sin egen buss.
- De är redan stolta över att de kommer ha sin egen buss. Då blir man mer mån om bussen och märker lättare fel som kan uppstå, säger Håkan Björk, teknik och miljödirektör på Keolis.
Som att komma hem
Håkan är mycket nöjd med det här avtalet, då han har sina rötter i Finspång.
- Klart vi ska ha trafiken här, det är ju perfekt! Jag har mina föräldrar kvar här så jag var på lunch där nyss, säger han.
Någon brist i underhållet på bussarna tror de inte ska uppstå.
- Vi har ett serviceavtal med Scania, så vi sparar inget på att inte reparera några bussar. Avtalet kostar detsamma ändå. Sedan är det en myt att man skulle kunna spara in på underhåll. Keolis investerar 1, 5 miljard i år på underhåll. Det är ju vårat kapital, det måste man sköta, säger Håkan Björk.
En funktionskontroll kommer varje buss i trafik få genomgå innan den börjar gå.
- Det är vi unika på, det utförs i samarbete med Svensk bilprovning. Här är ju det perfekt, då Bilprovningen ligger granne med oss här i Finspång, säger Håkan Björk och ler glatt.