Projektet med e-sport på lektionstid startade i våras tillsammans med ett tiotal gymnasieelever på det individuella programmet. Syftet är att öka närvaron och höja intresset för vanliga skolämnen.
Måndagarna inleds med två timmar spel. Genom att starta skolveckan med en aktivitet eleverna gillar blir det bättre tempo under resten av skolveckan, förklarar Fia Davidsson. Hon arbetar med motivationshöjande insatser i skolan för elever med hög skolfrånvaro och med behov av extra stöd.
– En del elever lägger ned flera timmar varje dag framför datorn. Vissa har sedan svårt att släppa det efter en helg när det blir måndag igen. Genom att erbjuda spel tycker eleverna att det har blivit lättare att gå till skolan där vi även spelar kort och sällskapsspel, säger hon.
Det finns också en social tanke med spel på schemat och det är ingen slump att lunchen ligger efter speltimmarna.
– Ambitionen är att eleverna ska få träffa nya vänner. Vi utökar den sociala arenan via spel på nätet till att omfatta skolkamrater. Elever som tidigare inte haft vänner känner sig inte längre lika ensamma. Bara att gå och äta ihop och sitta tillsammans är ett jättestort steg!
Fia Davidsson förklarar att forskningen visar att för mycket hemmasittande vid datorn är en riskfaktor för att utveckla psykisk ohälsa.
– Vi pratar om psykisk ohälsa som den största folkhälsosjukdomen år 2030. Jag varnar lite för den här ensamheten. Nu får eleverna inte bara ny energi utan även nya vänner, utvecklar Fia Davidsson.
Eleverna Filip och Marcel på individuella programmet gillar upplägget som Bergska ordnat. Båda berättar att skolarbetet går lättare.
– Spelandet i skolan har gett mig nya vänner. I dag möter jag dem i verkligheten och inte bara online på nätet. Jag känner mig mindre ensam, motiverad och orkar mer jobba mer. Nu kan jag också göra att andra känner sig mindre ensamma, det känns bra, säger Filip.
– Vi har spel som det gemensamma intresset och spelar på fritiden. Men kanske inte lika mycket som tidigare, berättar Marcel.
Rektor Jonny Dreij är helnöjd med projektet med spel på schemat och menar att det har varit framgångsrikt.
– Jämfört med elevernas tidigare närvaro på grundskolan ser vi skillnader. Vi når fram till eleverna genom att motivera dem att komma till skolan. Hästar, gym och e-sport är populära insatser, säger han.