Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nytt flygfält för modellplanen

35-årsjubilerande Finspångs modellflygklubb har nu hittat ett nytt ställe att vara på efter att man tvingats att flytta från sitt gamla flygfält. Det nya modellflygfältet på Storängen i Lotorp är en förutsättning för klubbens fortsatta överlevnad.

Foto:

Finspång2007-06-04 00:00
- Har man inte ett fält så är det risk för att det dör ut, säger klubbens ordförande Per-Olof "P-O" Edberg, från Lotorp.

Efter att ha hållit till vid Ölstad Missionshus i ett tiotal år tvingades klubben flytta från sitt gamla flygfält när kommunen ville använda marken till nya industrilokaler. Istället hittade klubben ett nytt ställe att vara på i Lotorp.

- Det är underbart, det är vackert, se vilken omgivning det är, säger P-O Edberg. Vi njuter så länge vi kan utav det här.

För att kunna flyga modellflyg krävs det att man har ett fält med stora öppna ytor. Det får heller inte vara för turbulent. Förutom att Storängen i Lotorp är lite för backig för att man ska kunna hålla tävlingar där, passar det enligt P-O Edberg perfekt för klubbens ändamål. Man har arrenderat området av Holmen Skog i ett år. Vad som händer sedan är svårt att säga.

- Kan vi inte vara kvar här får vi nog lägga ner, för det finns inte så många ställen för oss att vara på, säger P-O Edberg.

Finspångs modellflygklubb bildades 1972 och har ett drygt 20-tal medlemmar. Alla medlemmar är män. Men varför inga kvinnor i Finspång lockas av att köra modellflyg är svårt att svara på, tycker P-O Edberg.

- Vi undrar också varför det är så få tjejer som håller på, säger han.

Segelflygplan
I klubben finns både de som kör med motordrivna modellflygplan, helikopter och segelflygplan. De flesta kör med segelflygplan.

- Det vanliga är att man börjar när barnen är i den åldern att de är intresserade, säger Torsten Bengtsson, från Finspång, som är klubbens kassör. Sedan börjar barnen med något annat, och då fortsätter man själv.

- Det är väldigt miljövänligt det här, sedan får man motion, frisk luft och har roligt. Vi är inga nördar, det här är ett sätt att komma ut i naturen.

Kostar en del
Ett nytt komplett färdigbyggt segelflygplan kostar mellan 3000 och 5000 kronor. En fullvärdig tävlingsmodell kostar dock lite mer.

Segelflygplanen dras upp i luften med en 150 meter lång lina med gummiband, eller med hjälp av en elmotor som slås av när man kommer upp i luften.

Sedan styr man flygplanet med hjälp av radiostyrning.

- Man har lika stora möjligheter att styra ett sådant här modellflygplan, som ett vanligt segelflygplan, om inte mer, säger P-O Edberg.

Perfekt väder
Det är perfekt försommarväder, men blåsten gör flygningen en aning nyckfull. Trots det har Torsten Bengtsson inga större problem med att få upp segelflyplanet i luften.

- Det är byigt, det blåser huller om buller, då är det svårt, säger han. Nu gäller det att hitta termik så att man håller sig uppe.

Segelflygplanet stiger med de uppåtgående luftströmmarna och efter ett tag är det uppe på en avsevärd höjd på den klarblå himlen.

- Nu har jag hittat termiken, nu stiger den, säger Torsten Bengtsson och tittar upp mot modellflygplanet som kretsar högre och högre. Nu gäller det att hålla sig i den termiken och få den att stiga så högt som möjligt.

Efter några minuter uppe i luften sjunker planet och landar mjukt i gräset. En perfekt landning.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om