Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Nyhemsskolan har misslyckats"

Nyhemsskolans rektor Marianne Antonson säger att man aktivt arbetar för att motverka alla fall av kränkningar och mobbing på skolan. Men hon medger att skolan har misslyckats i det här fallet.

Finspång2007-05-26 05:39

Marianne Antonson känner väl till det fall som Nyhemsskolans elever berättat om för Folkbladet. Hon säger att skolan ständigt arbetar med ett värdegrundsarbete bland eleverna. Då tar man upp hur eleverna är mot varandra och hur de behandlar varandra för att få en positiv stämning på skolan. Men de elever som Folkbladet har talat med säger att skolans arbete inte har gett något resultat.

- Upplever de att det är så, är det en sanning för dem, säger Marianne Antonson.

Men jag skulle kunna visa på mycket som vi har gjort, speciellt i det här fallet.

Vad har ni gjort då?

- Vi har ju en handlingsplan vid kränkande behandling. När någon får kännedom om att det är någonting som har hänt på skolan vänder man sig till trygghetsgruppen, och då arbetar de enligt en modell vi har, där man pratar med den som har blivit utsatt, mobbaren, föräldrar och inblandade. Sedan följer vi upp det här kontinuerligt och dokumenterar det också.

En enkät
Trygghetsgruppen går en gång om året ut med en enkät där alla elever från fjärde klass och uppåt får svara på hur det är på skolan.

Marianne Antonson säger att eleverna brukar svara väldigt öppenhjärtigt på den. På så sätt kan man se om någonting behöver rättas till.

Nu hävdar eleverna som Folkbladet har talat med att det här har pågått under en längre tid och att ingenting har hänt. Hur ser du på det?

- Där skiljer sig vår uppfattning. Sedan vet jag att det händer väldigt mycket på fritiden som också naturligtvis speglar sig under skoltid, och det som händer på fritiden kan vi inte göra så mycket åt. Men är det någonting som händer under skoltiden, då tar vi ju naturligtvis tag i det. Jag kan med emfas hävda att vi har gjort väldigt mycket. Om eleven sedan säger att ingenting händer i den relation som är dålig, kan det ju också vara på det viset.

Inte bra
Men är det inte oroväckande att det inte skett någon förbättring trots er arbetsinsats?

- Det är ju definitivt inte bra att det är på det sättet. Att man upplever det på det sättet.

Vad kan ni göra mer för att hjälpa till?

- Det viktigaste vi har att göra är att vi inte ger upp, utan att vi fortsätter att jobba med inblandade elever och föräldrar. Och sedan måste vi naturligtvis reflektera över vad det kommer sig att det inte sker någon förändring. Vi får utvärdera vårt arbetssätt igen.

Men ni har gjort det ni har kunnat anser du?

- Jag tycker att vi har gjort väldigt mycket.

Är inte det här ett misslyckande för skolans arbete?

- Är det någon som upplever att det inte blir bättre trots stora insatser, så är det naturligtvis ett misslyckande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om