– Vi prioriterar Finspång och vill expandera och utveckla den verksamhet vi har tillsammans med handlare och kommunen. Jag tror att den förra ledningen hade lite för storskaliga planer. Nu jobbar vi utifrån det befintliga beståndet som vi har, säger Jan-Erik Höjvall, ny vd i Amasten sedan mitten av september då han efterträdde David Dahlgren.
På torsdagen var Höjvall på plats i Finspång för att tillsammans med bland andra lokala fastighetschefen Jonas Vimnäs dra upp riktlinjer för framtiden.
– Får vi med oss kommunen och näringslivet i de projekt vi vill göra så handlar det om ett investeringsbelopp på cirka 100 miljoner kronor under en treårsperiod, vilket motsvarar 100 arbetstillfällen. Centrumet vi tittar på ska leva efter sina förutsättningar. Ett storskaligt nytt centrum ska vi inte bygga, däremot ska vi medverka till ett centrum som ger service till Finspångsborna. Ett centrum som fungerar helt enkelt, förklarar Jan-Erik Höjvall.
Det var i september 2016 som de storslagna planerna på ett ”nytt centrum” presenterades. Det var hög tid att vända den trista trenden med ett ”döende” centrum, där handlare lämnade tomma butikslokaler bakom sig och kunderna letade sig till andra köpcentrum.
Med arkitektritade illustrationer beskrevs den kraftiga förändringen av centrummiljön som Finspångsborna kunde se på mässan Finns i Finspång den 24 september 2016. Det handlade till exempel om en ny entré från Mathias Kaggs väg. Från kommunhuset och genom centrum skulle ett vattenflöde anläggas. På torget skulle det bli en aktivitetspark. En rulltrappa var tänkt att installeras till övervåningen på Kristallen plus mycket annat. Enligt de ursprungliga planerna var tanken att allting skulle vara klart hösten 2017 eller senast tidigt 2018.
Så blev det inte.
– Nej, nu gör vi om det från början enligt de strategier som vi tror på. Det är viktigt att vi fyller de attraktiva lokalerna vi har med bra verksamheter. I den fastighet vi kallar ”Kalkugnen” håller vi nu på för fullt med att förbereda för inflyttning, säger Jonas Vimnäs.
Det rör sig om omflyttningar, befintliga hyresgäster och nya aktörer, där Mingla blir kvar, Susanne´s skor&väskor byter förutom namn också lokaler, Lilla Nallen flyttar också ned från Kristallen till ”Kalkugnen” och blir granne med skoaffären.
– Jättespännande att skapa ett eget kluster med dessa tre butiker som kan dra nytta av varandra. Vi har också långt gångna planer på en restaurang och kafé i samma fastighet, säger Jonas Vimnäs utan att kunna avslöja namnet.
Är det en rikstäckande restaurangkedja?– Ja, de finns på andra orter. Men det är inget som är helt klart, vi håller på och förhandlar.
Hur ser det ut med nya aktörer, det är många lokaler som står tomma?– Vi tittar på det också. Men först måste vi säkerställa och satsa på de som redan finns och fungerar bra. Sedan kommer vi att komplettera och göra en offensiv satsning med externa aktörer. Vi lägger till en början fokus på markplansytorna för att snabbt kunna få ett mer levande centrum.
Susanne Gunnarsson är ägare till Skofynd som snart byter lokaler och namn.
– Äntligen! Det här har vi väntat på länge. Med den här satsningen kan vi vinna tillbaka förtroendet hos Finspångarna, sammanfattar hon.
Fotnot: Amasten förvaltar cirka 900 lägenheter och 70 lokaler för näringsverksamhet i Finspång.0122-150 03