Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nya förbifarten prioriteras sist

I regionförbundet Östsams länstransportplan med tio större vägprojekt i länet prioriteras en ny förbifart i Finspång sist på listan.  - Vi är besvikna. Det är viktigt att koppla ihop Örebro och östgötaregionen på ett bättre sätt, säger kommunens utvecklingschef Hans Lindberg.

Hans Lindberg, utvecklingschef i Finspångs kommun, är besviken på Östsams länstransportplan med tio större vägprojekt i Östergötland.Foto: Carolina Nilsson/arkiv

Hans Lindberg, utvecklingschef i Finspångs kommun, är besviken på Östsams länstransportplan med tio större vägprojekt i Östergötland.Foto: Carolina Nilsson/arkiv

Foto: Nilsson Carolina

FINSPÅNG2009-10-22 03:00
I länstransportplanen som lämnats över till regeringen finns tio stora vägprojekt av strategisk betydelse för godstransporter och pendelstråk i regionen och för att undanröja störningar i tätorter. Om regeringen accepterar Östsams förslag kommer 1,3 miljarder kronor att fördelas på olika projekt de kommande tio åren. Länstransportplanen gäller åren 2010-2021 och den nya förbifarten genom Finspång ska enligt planen gå genom Torstorpsområdet för att leda bort den tunga trafiken från Bergslagsvägen. - Vi vill att det här ärendet prioriteras högre och flyttas inom planeringsåren 2010-2015, säger Hans Lindberg. En viktig länk"
I ett yttrande från Finspångs kommun till Östsam påpekas att det är förvånande att objekt med i många fall främst lokal eller inomregional betydelse valts före riksväg 51:s förbifart. - Ett sånt här beslut gör att trovärdigheten tappas på vad vi vill i Östergötland. Riksvägen är en viktig länk mellan vår region och Örebroregionen. Den är ett viktigt stråk för transporter från Närke till Linköping och Norrköping och andra närliggande orter, säger Hans Lindberg. Framkomlighet
I yrkandet vill även kommunen att sträckan Ljusfallshammar-Svennevad ska ingå i länstransportplanen och att flaskhalsarna vid riksväg 51 förbi Sonstorp och Hällestad tas bort för att förbättra framkomlighet och trafiksäkerhet. Att länsväg 215 förbi Falla ska ingå i länstransportplanen, att breddning av riksväg 51 och länsväg 215 ska ingå i planen för att medge bashastigheten 90 kilometer i timmen på en regional länk av riksintresse. För godstransporter
En ny anslutningsväg för godstransporter till industrin i Finspång nämns som en viktig näringslivspolitisk åtgärd. Dessutom föreslås att behov av åtgärder på riksväg 51, infarten i Finspång mellan Levertorpsvägen och Slottsvägen, tas upp som smärre objekt som en kortsiktig åtgärd för att förbättra framkomlighet för godstransporter och arbetspendling till industrierna i Finspång. Till sist yrkas även att gång- och cykelvägen Borggård-Ljusfallshammar tas upp i länstransportplanen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om