Hugo Andersson anser att riksväg 51 och genomfarten i Finspång hamnat i kläm mellan två logistikstäder.
– Det är oerhört angeläget ur trafiksäkerhetssynpunkt, men också ur trafikflödesperspektiv, att bli av med genomfarten i stan. Örebro är tvåa i Sverige som logistikcentrum. Norrköping vill gärna bli det. En sak man kan vara säker på att det kommer gå lastbilar till och från de städerna. Där kommer man passera Bergslagsvägen i Finspång. Det måste lösas, menar miljö- och samhällsbyggnadsrådets förste vice ordförande Hugo Andersson.
När processen med förbifarten startat, kan den, menar Hugo Andersson, på sikt lösa andra problem som Finspång dras med. Kommunen saknar mark ett erbjuda både företag som finns på orten, men även för nyetableringar. Med den nya dragningen finns det möjligheter att expandera.
– Vi har ett pågående översiktsplansarbete, där har vi förutsatt att den nya sträckningen av förbifarten är gjord. Då får vi ytor som är lämpliga som så kallad verksamhetsmark. Mark vi inte äger men som vi kan ha en förhandling med markägare om att få loss så vi kan utveckla Finspång även åt det hållet och inte bara mot Norrköping, säger Hugo Andersson.
I riktningen mot Risinge kyrka är tomterna så gott som intecknade.
– Vi måste ha områden vi kan erbjuda de som vill komma till Finspång. Det känns naturligt att vi kan göra det ihop med den här förbifarten, säger Hugo Andersson.