Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny utryckningsväg på gång för Räddningstjänsten

Snart kanske Räddningstjänsten i Finspång, kan rycka ut en minut snabbare än man gör idag. Allt hänger på en ny utryckningsväg till 51-an.

Utryckning till 51-an. Brandinspektör Daniel Svanér står ungefär vid den plats där den tilltänkta nya utryckningsvägen kommer upp till 51-an, från räddningsstationen i bakgrunden.

Utryckning till 51-an. Brandinspektör Daniel Svanér står ungefär vid den plats där den tilltänkta nya utryckningsvägen kommer upp till 51-an, från räddningsstationen i bakgrunden.

Foto: Sören Boström

FINSPÅNG2015-02-06 06:28

En minut kanske inte låter så mycket för gemene man, men när det gäller utryckningar för Räddningstjänsten, är en minut väldigt värdefull.

– Absolut, säger brandinspektör Daniel Svanér. När vi planerar för våra utryckningar och hur vi snabbast kommer iväg efter ett larm, så jagar vi ofta sekunder. Men om vi får en ny utryckningsväg direkt upp till riksväg 51, kan vi spara en minut och ofta lite till på den utryckningen.

Det hela handlar om att bygga en ny utryckningsväg direkt från Räddningstjänstens station och rakt upp till riksväg 51.

– Det här önskemålet har vi haft sedan stationen byggdes här i Finspång 2006, men då var det, enligt Vägverket helt omöjligt att låta oss köra direkt upp på 51-an.

Har situationen förändrats idag?

– Ja, vi hade nyligen ett möte med Trafikverket, dåvarande Vägverket och Finspångs kommuns samhällsbyggnadschef Jan-Erik Heintze och nu verkar det som att vi äntligen ska få en utryckningsväg direkt till 51-an. Och då sparar vi som sagt cirka en minut på varje utryckning, som ska upp på 51-an.

Hur är läget idag?

– Nu får vi ju rycka ut bort mot Willys och har vi otur kan det vara mycket varubilar och annan trafik, som hindrar utryckningen. Innan dess kunde vi rycka ut på en grusväg mot Norrköpingshållet, men den grusvägen är numera avstängd, så vi har bara en utryckningsmöjlighet idag.

Men hur löser man problemet med övrig trafik på 51-an, när ni kommer upp där?

– Det bästa och säkraste vore att man sätter upp trafikljus och stoppar övriga trafik just vid utryckningar, säger Daniel Svanér. Dessutom hoppas vi förstås att man kan göra en lucka i vägens mitträcke, så att vi rycka ut åt båda hållen via den här nya utryckningsvägen.

Men är det inte så att brandbilarnas garage vetter ut mot golfbanehållet och inte mot 51-an?

– Jo, tyvärr svängde man på hela stationen vid bygget 2006, när man fick nej till en direkt påfart på 51-an. Så nu om vi får nya vägen till 51-an, får brandbilarna först åka runt hörnet på stationen, men den nackdelen får vi leva med, eftersom det ändå kommer att bli snabbare utryckningar, än de vi gör idag.

Kommer vanliga trafiken att tvingas stanna ofta vid rödljus på 51-an?

– Nej, inte särskilt ofta, eftersom vi gör cirka 400 utryckningar per år.

Kommunstyrelsen har redan tagit ett beslut att arbeta för en ny detaljplan, som möjliggör den här nya utryckningsvägen:

– Ja, nu ser vi över möjligheterna att ändra detaljplanen, så att Räddningstjänsten får en bättre utryckningsväg i fortsättningen upp på 51-an, säger kommunalrådet Herman Vinterhjärta (MP).

Marika Östemar, enhetschef på samhällsplaneringsenheten hos kommunen, säger så här:

– För ordna en ny utfart från Räddningstjänsten direkt ut på riksväg 51, måste den gällande detaljplanen ändras, för i gällande plan finns ett utfartsförbud längs med hela 51:an.

Vad händer nu efter kommunstyrelsens beslut om att få fram en ny detaljplan?

– Det innebär att detaljplanearbete kan påbörjas hos oss. Och Trafikverket, som har ansvaret för riksväg 51, ska delta i det arbetet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om