Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Ny satsning ska få fler besökare till Finspång

Ett nytt nätverk ska stärka besöksnäringen i Finspång med omnejd.– Genom gemensamt arbete är tanken att fler besökare ska lockas hit, säger Lars Karlsson, projektledare, Upplevelsekompetens i Östergötland.

Lars Karlsson är projektledare för Upplevelsekompetens i Östergötland.

Lars Karlsson är projektledare för Upplevelsekompetens i Östergötland.

Foto: Magnus Johansson

FINSPÅNG2014-01-31 05:50

Projektet syftar till att utveckla besöksnäringen i Finspångs kommun. Initiativtagare och projektägare är Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar tillsammans med ett antal lokala aktörer. Utöver dessa deltar även Finspångs kommun och Upplevelsekompetens i Östergötland.

Projektet har beviljats stöd från Leader Gränslandet och arbetet har nyligen inletts.

– Nätverket ska erbjuda en plattform för djupare samarbeten mellan aktörer inom besöksnäringen i Finspångstrakten. Fler ska lockas till området med hjälp av marknadsföring och paketering, berättar Lars Karlsson.

I dagsläget är det fyra aktörer som hittills gått med i nätverket: Medley, Lantbruksmuséet i Ljusfallshammar, Finspångs Golfklubb och Grytgöls IK.

– Vi vill göra muséet mycket mer levande. En del är att utöka samarbetet med skolor. Bussresor skulle kunna anordnas och vi vill utöka möjligheterna att ta emot besökarna med guidade turer. Där är det tunt i nuläget, säger Inge Palmkvist, ordförande för Lantbruksmuséet.

När det gäller skolsatsningen är mellanstadieelever en tänkbar målgrupp.

– Vi riktar oss mot hela skolsystemet i Finspångs kommun, men tanken är även att gå utanför kommungränserna, säger Christer Eklund, sekreterare för Lantbruksmuséet.

Utöver sina välbesökta temadagar har muséet cirka 3 000 besökare årligen.

– Det är bussresor och grupper vi ska försöka inrikta oss mot. Med rätt marknadsföring skulle vi kunna tiodubbla besökssiffran, säger Inge Palmkvist och Christer Eklund.

Läs mer i fredagstidningen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om