Projektet syftar till att utveckla besöksnäringen i Finspångs kommun. Initiativtagare och projektägare är Lantbruksmuseet i Ljusfallshammar tillsammans med ett antal lokala aktörer. Utöver dessa deltar även Finspångs kommun och Upplevelsekompetens i Östergötland.
Projektet har beviljats stöd från Leader Gränslandet och arbetet har nyligen inletts.
– Nätverket ska erbjuda en plattform för djupare samarbeten mellan aktörer inom besöksnäringen i Finspångstrakten. Fler ska lockas till området med hjälp av marknadsföring och paketering, berättar Lars Karlsson.
I dagsläget är det fyra aktörer som hittills gått med i nätverket: Medley, Lantbruksmuséet i Ljusfallshammar, Finspångs Golfklubb och Grytgöls IK.
– Vi vill göra muséet mycket mer levande. En del är att utöka samarbetet med skolor. Bussresor skulle kunna anordnas och vi vill utöka möjligheterna att ta emot besökarna med guidade turer. Där är det tunt i nuläget, säger Inge Palmkvist, ordförande för Lantbruksmuséet.
När det gäller skolsatsningen är mellanstadieelever en tänkbar målgrupp.
– Vi riktar oss mot hela skolsystemet i Finspångs kommun, men tanken är även att gå utanför kommungränserna, säger Christer Eklund, sekreterare för Lantbruksmuséet.
Utöver sina välbesökta temadagar har muséet cirka 3 000 besökare årligen.
– Det är bussresor och grupper vi ska försöka inrikta oss mot. Med rätt marknadsföring skulle vi kunna tiodubbla besökssiffran, säger Inge Palmkvist och Christer Eklund.
Läs mer i fredagstidningen