Nu ska missnöjda kunder få rätt hjälp
Finspång får sitt eget konsumentupplysningskontor. Resurserna till detta tas från överförmyndarkontoret. Detta beslutades under gårdagens möte i kommunfullmäktige.
I motionen nämner han att konsumentupplysningen i Norrköping får upp till tjugo samtal i månaden från Finspångsbor som behöver hjälp. Han poängterar vikten av att konsumentupplysningen når den åldersgrupp som är värst utsatt, det vill säga äldre tonåringar. Sedan dess att motionen lades fram har kostnaderna för ett sådant kontor utretts. Leif Jonsson tog tillfället i akt vid gårdagens möte och tog ordet.- Jag tycker att det bara blir viktigare och viktigare att ha ett konsumentupplysningskontor, sa Leif Jonsson till politikerna vid kommunfullmäktige i går.Farliga SMS-lån
Han menar på att i en tid då sms-lån är något som var och varannan ungdom skaffar är konsumentupplysning viktig.Utan några invändningar beslutade politikerna i kommunfullmäktige att följa det beslut som kommunstyrelsen föreslagit. Beslutet innebär att en tjänst på 20 procent ska arbeta med konsumentupplysningsfrågor. Dessa personalresurser samt 15 000 kronor till bland annat fortbildning tas från överförmyndarkontoret. Denna omorganisering innebär att inrättandet av ett konsumentupplysningskontor inte kostar något extra.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!