Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu ska missnöjda kunder få rätt hjälp

Finspång får sitt eget konsumentupplysningskontor. Resurserna till detta tas från överförmyndarkontoret. Detta beslutades under gårdagens möte i kommunfullmäktige.

FINSPÅNG2007-11-29 08:29
I februari förra året lämnade Leif Jonsson (kd) in en motion angående inrättandet av ett konsumentupplysningskontor. Viktigt för unga
I motionen nämner han att konsumentupplysningen i Norrköping får upp till tjugo samtal i månaden från Finspångsbor som behöver hjälp. Han poängterar vikten av att konsumentupplysningen når den åldersgrupp som är värst utsatt, det vill säga äldre tonåringar. Sedan dess att motionen lades fram har kostnaderna för ett sådant kontor utretts. Leif Jonsson tog tillfället i akt vid gårdagens möte och tog ordet.- Jag tycker att det bara blir viktigare och viktigare att ha ett konsumentupplysningskontor, sa Leif Jonsson till politikerna vid kommunfullmäktige i går.Farliga SMS-lån
Han menar på att i en tid då sms-lån är något som var och varannan ungdom skaffar är konsumentupplysning viktig.Utan några invändningar beslutade politikerna i kommunfullmäktige att följa det beslut som kommunstyrelsen föreslagit. Beslutet innebär att en tjänst på 20 procent ska arbeta med konsumentupplysningsfrågor. Dessa personalresurser samt 15 000 kronor till bland annat fortbildning tas från överförmyndarkontoret. Denna omorganisering innebär att inrättandet av ett konsumentupplysningskontor inte kostar något extra.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om