Nu ska lärarna få vara "bara" lärare

Lärare ska få tid till att vara lärare. Det är en av tankarna bakom projektet med skolmentorer som nu har dragit igång på Grosvadsskolan.

Jakob Yalin, Linus Tell, Lisette Freij och Pia Forssell är fyra av de totalt sex skolmentorerna.

Jakob Yalin, Linus Tell, Lisette Freij och Pia Forssell är fyra av de totalt sex skolmentorerna.

Foto: Ida Larsson

Finspång2019-02-18 17:26

Fyra av skolmentorerna finns på plats på skolan. Under den närmsta tiden börjar två personer till.

– Vi har kikat lite på hur man använt sig av skolmentorer i andra kommuner och under våren kommer vi ta fram vårt sätt. Tanken är att det ska vara i full gång till hösten, säger Jonny Dreij, rektor på skolan.

Idén med skolmentorer är ungefär ett år gammal. Då började man på allvar fundera på hur lärarna ska slippa vara både pedagoger, administratörer, mentorer och kuratorer.

– Vi behöver renodla det hela och släppa över den sociala biten till experterna, våra skolmentorer. Det är inte för att frånta lärarna ansvaret av mentorskapet utan det här är ett sätt att lätta på arbetssituationen för lärarna och just få låta dem vara lärare, säger Jonny Dreij.

– Jag har jobbat som skolcoach tidigare och det liknar det nya uppdraget i att vi jobbar mycket i korridorerna och möter eleverna där, säger Pia Forsell, en av skolmentorerna.

Hon kommer, tillsammans med Jakob Yalin, att vara skolmentor för sjuorna på skolan. Åtminstone på pappret.

– Även om vi är två mentorer för varje årskull så är det inte så det kommer att bli varje dag. Sjuorna umgås inte bara med sjuor och därför får vi såklart vara mer flexibla. Det kan även vara så att man får bra kontakt med någon som man inte är mentor för. Vi kommer att jobba som en grupp och det ser jag som en styrka, säger Jakob Yalin.

Utöver att vara dem som möter eleverna i korridorerna kommer skolmentorerna även att ta över en del av det administrativa arbetet, så som utvecklingssamtal.

– Jag har jobbat som elevassistent i snart två år och det här kommer att lätta assistenternas arbete väldigt mycket också. I dag tar vi ett stort socialt ansvar på rasterna och nu är det istället fler som delar på det, säger Linus Tell, ny skolmentor.

Kan det finnas en risk i att det nu blir ännu fler vuxna som ungdomarna får möta?

– Att det blir fler vuxna är något som jag ser som jättebra. Man behöver olika förebilder att se upp till. Skolmentorernas viktigaste uppdrag är att vara relationsbyggare, säger Jonny Dreij.

I dagsläget får kommunen statsbidrag för tjänsterna. Men även om bidraget skulle försvinna är Jonny Dreij säker på att skolmentorerna är här för att stanna.

– Skolan är idag mer komplex än på 80- och 90-talet. Det har förändrats både digitalt och socialt och det går inte att arbeta på samma sätt som på 80-talet. Jag tror stenhårt på den här idén.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om