Hösten är här även om värmen hållit i sig. Solen går ner allt tidigare och upp allt senare och det dröjer inte länge innan pendlarna åker i gryning och skymning då viltolyckorna är som allra flest.
Det är orsaken för den lokala insatsveckan som Nationella Viltolycksrådet nu genomför i Östergötland. På måndagen står man i Viberga för att dela ut material och informera. Vi pratar med Reine Hansson, samordnande jägare för Nationella Viltolycksrådet i Finspångs kommun om vilka vägar som är mest olycksdrabbade?
– Väg 215 mellan Skärblacka och Finspång, det är mycket olyckor med dovhjort på den vägen. Det är ganska ofta bilister tror att de krockat med rådjur men då är det ofta en hjortkilling, de är i ungefär samma storlek, säger han och nämner även 51:an och vägarna upp mot Lotorp och Rejmyre.
På plats finns också Per-Anders Eriksson, biträdande regionansvarig polis. Han berättar att älgolyckorna minskat under en rad år.
– Men jag kan tycka att det finns tendenser till fler älgolyckor. Vi har väl fyra-fem olyckor med älg i Finspångs kommun varje år. Flest olyckor sker med hjort och rådjur, sedan har vi ganska mycket vildsvin, förklarar han och tillägger att statistiken visar en ökning:
– Vi ser att det skett 17 viltolyckor här bara den senaste veckan, veckan innan var det åtta. Så någonting har hänt.
De har ett antal tips till trafikanter för att undvika att hamna i en viltolycka:
– Håll ner hastigheten och håll avstånd, det är det viktigaste. Sedan ska man vara extra uppmärksam vid skogsridån, för det är oftast där de kommer för att gå över. De kommer sällan mitt över åkern, säger Reine Hansson.
Men ibland är olyckan ändå framme och då är det viktigt att agera rätt.
– Det är jätteviktigt att bilister märker ut platsen för olyckan. Vi vill ju göra ett så effektivt arbete som möjligt för att förkorta djurens lidande. Vi har våra viltremsor som man ska ha i bilen. Men har man ingen sådan så ta en plastpåse eller något annat och häng upp den så vi vet var vi ska börja, betonar Reine Hansson.
– Som trafikant så ska man också tänka på eftersöksjägarnas säkerhet när de vistas på vägen. Vi har haft en dödsolycka där en jägare blev påkörd.
Per-Anders Eriksson tillägger att det är viktigt att vara beredd på att ta emot samtal från eftersöksjägarna om man varit med om en olycka.
– I dag är det många som inte svarar på okända nummer men i det läget är det viktigt, det kan förkorta sökandet mycket och ge viktiga pusselbitar.