– Vi går igenom varje centimeter av väggarna och taket, för att upptäcka sprickor och andra skador som vi då åtgärdar, säger Johanna Palm-Avis, konservator från Östergötlands Museum, som utför arbetet tillsammans med kollegan Johan Roos.
Vad är det då ni gör här i kyrkan?
– Vi försöker göra ett varsamt återställande av målningarna. I det arbetet ingår först rengöring av tak och väggar från smuts, damm och en del spindelnät, med hjälp av penslar och en dammsugare.
– Vi börjar dock med att fästa flagorna av lös färg, innan vi rengör.
Fyller ni även på med ny kalkfärg?
– Nej, vi lägger inte i någon ny färg i en originalyta, för målningarna ska ju fortsätta vara i originalskick från 1400-talet, när de målades av Risingemästaren.
– Men på vissa ställen har vi lagt på ytterst lite kalkfärg eller akvarell i vissa sprickor, för att lagningen ska smälta in bättre i övriga målningen.
Har målningarna restaurerats tidigare?
– Ja, senast var det på 1940-talet. Då hade man ett annat arbetssätt och förtydligade bland annat linjer i målningarna med ny färg, säger Johanna Palm-Avis.
– Och på de partier där de fyllt i målningarna med färg, har de gjort små ritsningar, små streck, för att visa var man lagt på ny färg.
– Så även om ingreppen var större än vad vi gör idag, så gjorde de förbättringarna ändå ganska varsamt, menar Johanna Palm-Avis.
Vad tycker du själv om målningarnas kvalitet i kyrkan?
– Målningarna är i stort sett väldigt fina och välbevarade och det finns partier, som är nästan opåverkade av tiden.
– Så de insatser vi gör idag är endast punktvisa i form av lagningar, där puts- och färgskikt sitter lite löst på vissa ställen.
Och hur gör ni det?
– Det gör vi genom att injicera kalk med en liten spruta för att fylla ut hålrum som uppstått bakom färgen.
– Vi lagar även sprickor som uppstått runt fönstren genom att stoppa in lindrev i sprickorna och på vissa ställen laga upp kalkbruk.
Vad tycker du är det roligaste med ditt jobb?
– Det är spännande att få komma så här nära gamla 1400-talsmålningar och detaljgranska dem och den måleriteknik konstnärerna hade på den tiden. Och det känns förstås bra att få hjälpa till att bevara de här unika målningarna till framtiden.
När är ni klara med konserveringen?
– Vi siktar på att vara helt klara under oktober och när byggställningarna är nedplockade, kan man börja använda kyrkan som vanligt igen.