Det är en varningstjänst med utskick av samhällsviktig information som Finspångs Tekniska styr över.
– Vi har haft lite av en testperiod nu under ett år, men vi vill nyttja det mer. Vi har märkt att det är uppskattat av de som har fått utskicken, säger Mikael Andersson, tillförordnad vd.
I registret finns redan folkbokförda personer i Finspång som även har ett mobilnummer registrerat på sig.
– I dag är det dock inte alla som har ett mobilnummer registrerat på sig och det gör att vi inte kan nå ut till dessa. Det finns även ett stort bortfall när det gäller företag eftersom man då aktivt måste anmäla en kontaktperson. Personer som har ett fritidsboende i Finspång, men inte är folkbokförda här, finns inte heller med, säger Mikael Andersson.
Utskicken har under testperioden främst gällt akuta störningar i vatten-, avfalls- och värmeförsörjningen, även om planen finns att även kunna få utskick om planerade störningar. Har man ingen mobil kan man få förinspelade meddelanden upplästa på sin hemtelefon.
– Utskicken måste såklart ha dignitet så man behöver inte vara orolig över att man ska få många meddelanden. Vi har kanske skickat ut ett meddelande i månaden, men då är det ju också till ett begränsat antal. Det är bara de som störningen drabbar som får utskicken. Det är så klart en kostnad för oss varje gång vi gör utskicken, men det är en tjänst som vi måste kunna ge våra kunder, säger Mikael Andersson.