Drömmen har funnits länge, kanske i 20 år. Förra sommaren började Thomas Jörne att kolla upp hur man gör. Nu står vi i Finspångs nya, privata vårdcentral, som han driver tillsammans med frun Anneli Jörne.
– Äntligen. Man vill jobba med det man brinner för. Vi har skruvat möbler hur länge som helst, nu ska det bli skönt att ägna sig åt vård, ler Thomas.
Den gamla tandläkarmottagningen har byggts om för att passa den nya verksamheten på Vallonvägen.
– Det har varit mycket att göra som man inte hade tänkt på, som att bestämma vilken typ av ventilation vi ska ha, säger Anneli.
De är båda distriktsläkare och så sent som i juni gjorde de sina sista arbetspass på Cityhälsan Söder och närakuten i Norrköping.
Vallonens vårdcentral är en ovanligt liten vårdcentral, i alla fall i östgötska mått, men så börjar de också från grunden. Den är inte fristående, utan en del av vårdbolaget Praktikertjänst där Thomas och Anneli gått med som delägare.
– Det har varit oumbärligt att ha dem i ryggen, vi har fått mycket hjälp. Vi har fått gå kurser i allt från ledarskap till ekonomi, säger Thomas.
Anneli inser att det kommer att ta några år innan de går runt.
– Vi vet ju inte hur många eller vilka patienter som kommer att lista sig här. Vi har inte gjort några glädjekalkyler, men alla är garanterade lön via Praktikertjänst och vi har kollektivavtal.
Även om många utmaningar väntar ser de fördelar med att driva eget efter sina år som anställda inom regionen.
– Det har varit svårt att få till förändringar, säger Thomas och förklarar att det blir snabbare beslutsvägar när de är en så pass liten personalgrupp och de själva arbetar på golvet.
– Jag tror att det är lättare att snappa upp problem då. Eftersom vi inte är så många kan vi snabbt ändra sånt som inte är bra.
Ni marknadsför er med korta väntetider och möjlighet att träffa samma läkare, hur ska ni kunna uppnå det?
– Det vi tycker är viktigt är en kontinuitet, det hjälper oss med. När vi känner till patienterna är det klart att det är lättare att erbjuda kortare väntetider och kanske lösa det på annat sätt med.
I receptionen sitter Linn Keily och Josefin Olsson.
– Tekniken strular så här den första dagen, säger Linn.
Funktionen för att lista sig via 1177 fungerar inte och en stor del av dagen har ägnats åt telefonsamtal för att försöka lösa det. Ett 20-tal personer har kommit in och listat sig via papper.
– I morgon (på fredagen) ska det komma igång, då får vi se vad det blir för resultat, säger Linn Keily.
Josefin Olsson är undersköterska och arbetade tidigare på Vårdcentrum.
– Det ska bli intressant att testa att arbeta privat, säger hon.
Längst bort i lokalerna sitter sjuksköterskorna Ellen Svensson och Malin Ax, som ger rådgivning och bokar in tider via telefon. De får upp en lista med patienterna som ska ringas upp på sina skärmar.
– Det har varit lagom med samtal, vi har det under kontroll. Vi visste inte alls vilket tryck det skulle bli, säger Malin Ax.
Moderaterna har en delegation på besök den första dagen, med regionråd Marie Morell i spetsen.
Hur tror du att den här etableringen kommer att påverka Vårdcentrum?
– Vi har ställt oss frågan och gjort en riskanalys. Sedan är det ju så att vi tycker att konkurrens är positivt. Det kan utveckla vården ytterligare. Det är en väldigt stor vårdcentral och jag tror att det finns plats för, och kommer att gå jättebra, för båda.