Nu hänger allt på ren välvilja
Mazdas generalagent i Kungsbacka står på sig och säger att Börje Wåhlemans rostskyddsgaranti inte gäller. Däremot kan han kanske få ersättning genom ett så kallat good will-förfarande.
Han säger att det hör till ovanligheterna att Mazdas bilar får sådana skador som Börje Wåhlemans bil fått. Han håller inte med om att det inte har någon betydelse att Börje Wåhleman 2006 lät Toyota utföra en rostkontroll av bilen istället för Mazda.
- De har inte rutinerna för hur vi kontrollerar våra bilar överhuvudtaget, säger Stefan Sandberg. De har inte utfört någon kontroll. Det innebär att Mazda inte får vetskapen om hans problem med sin bil och kan då heller inte åtgärda de felen som är på den.
Eftersom Börje Wåhleman inte uppfyllt rostskyddsgarantins krav, det vill säga att varje år låta en auktoriserad verkstad titta på bilen, har den slutat gälla. Men Stefan Sandberg säger att uppgiften att bilen varit rostskadad redan 2005 kan få betydelse. Här har det kommit fram nya uppgifter. Men skadan borde enligt Stefan Sandberg ha blivit åtgärdad redan då av en Mazdaverkstad.
- Självklart ska skadan åtgärdas i samband med att man upptäcker den och det görs ju kostnadsfritt för kunden, säger Stefan Sandberg. Där hade det inte varit några problem. Hade man sett till att få den fixad hade vi inte haft några skador idag på bilen.
- Men jag vet inte hur skadan såg ut 2005, hur verkstaden har gjort bedömningen. Vi hade ju aldrig någon dialog med kunden eller verkstaden i det läget. Det är först nu vi har fått in detta.
Varför låter ni inte nåd gå före rätt?
- Man har ju garantier där det står bestämmelser och de garantierna är både vi och kunden ålagda att följa. Och dem har han inte åtagit sig att följa i det här fallet, säger Stefan Sandberg. Det vi pratar om är ett rent "good will-förfarande" från vår sida, för garantin är förfallen på bilen, den är inte skött enligt gängse regel.
Nu i veckan kommer Mazda att avgöra om de kommer att åta sig att reparera börje Wåhlemans bil enligt ett så kallat "good will-förfarande".
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!