Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Nu hänger allt på ren välvilja

Mazdas generalagent i Kungsbacka står på sig och säger att Börje Wåhlemans rostskyddsgaranti inte gäller. Däremot kan han kanske få ersättning genom ett så kallat good will-förfarande.

FINSPÅNG2007-06-25 06:00
Det innebär att Mazda ändå kanske ser till att Börje Wåhleman får rostskadan på bilen åtgärdad kostnadsfritt. Så kallade good will-ärenden kan bli aktuella när kunden gjort något formellt misstag så att garantin inte gäller, som i Börje Wåhlemans fall, men då Mazda ändå anser att misstaget varit ringa. Allt hänger dock på Mazdas välvilja. Har kunden medvetet struntat i att utföra den service och de kontroller som föreskrivs kan det inte bli tal om något "good will-förfarande" från Mazdas sida, berättar Stefan Sandberg, servicemarknadschef på Mazda Motor Sverige i Kungsbacka.
Han säger att det hör till ovanligheterna att Mazdas bilar får sådana skador som Börje Wåhlemans bil fått. Han håller inte med om att det inte har någon betydelse att Börje Wåhleman 2006 lät Toyota utföra en rostkontroll av bilen istället för Mazda.
- De har inte rutinerna för hur vi kontrollerar våra bilar överhuvudtaget, säger Stefan Sandberg. De har inte utfört någon kontroll. Det innebär att Mazda inte får vetskapen om hans problem med sin bil och kan då heller inte åtgärda de felen som är på den.
Eftersom Börje Wåhleman inte uppfyllt rostskyddsgarantins krav, det vill säga att varje år låta en auktoriserad verkstad titta på bilen, har den slutat gälla. Men Stefan Sandberg säger att uppgiften att bilen varit rostskadad redan 2005 kan få betydelse. Här har det kommit fram nya uppgifter. Men skadan borde enligt Stefan Sandberg ha blivit åtgärdad redan då av en Mazdaverkstad.
- Självklart ska skadan åtgärdas i samband med att man upptäcker den och det görs ju kostnadsfritt för kunden, säger Stefan Sandberg. Där hade det inte varit några problem. Hade man sett till att få den fixad hade vi inte haft några skador idag på bilen.
- Men jag vet inte hur skadan såg ut 2005, hur verkstaden har gjort bedömningen. Vi hade ju aldrig någon dialog med kunden eller verkstaden i det läget. Det är först nu vi har fått in detta.
Varför låter ni inte nåd gå före rätt?
- Man har ju garantier där det står bestämmelser och de garantierna är både vi och kunden ålagda att följa. Och dem har han inte åtagit sig att följa i det här fallet, säger Stefan Sandberg. Det vi pratar om är ett rent "good will-förfarande" från vår sida, för garantin är förfallen på bilen, den är inte skött enligt gängse regel.
Nu i veckan kommer Mazda att avgöra om de kommer att åta sig att reparera börje Wåhlemans bil enligt ett så kallat "good will-förfarande".
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om