Nior missade mål i engelska proven
Dubbelt så många elever misslyckades nå målen i engelska läsåret 2002/2003 jämfört med förra läsåret. Det visar en sammanställning av resultaten från de nationella proven.
2002/2003 var det 35 elever, eller 13 procent, som bedömdes att inte ha uppnått målen. Läsåret innan var motsvarande siffror 17 elever, eller 6 procent. Jämför man sedan dessa siffror med betygen på vårterminen i nian i engelska så var det även 13 procent som inte klarade målen där jämfört med 5 procent året innan. I matte var det fler elever som bedömdes ha uppnått målen i det nationella provet läsåret 2002/2003 jämfört med läsåret innan. 32 elever, eller 12 procent, klarade inte målen det senaste läsåret jämfört med 41 elever eller 14 procent läsåret innan.
Större andel
En något större andel än andelen som inte bedömdes uppnå målen i det nationella provet, 13 procent, klarade sedan inte målen enligt betygen i matte vårterminen i år. Detta kan jämföras med 6 procent vid vårterminen året innan. I svenska var det 25 elever, eller 9 procent, som inte bedömdes uppnå målen i de nationella proven i ämnet det senaste läsåret. Motsvarande siffror för läsåret innan var 22 elever, eller 8 procent.
Fler i år
Jämför man sedan med betygen i svenska bland niorna så ser man att det var betydligt färre som vårterminen 2002 inte klarade målen jämfört med i år. Enligt betygen vid vårterminen förra året var det bara 3 procent som inte uppnådde målen, men vid vårterminen i år var det 10 procent . Sammanställningen av resultaten från de nationella proven visar också att det var 13 procent av eleverna under läsåret 2002/2003 som inte bedömdes ha uppnått målen i ett ämne, 7 procent i två ämnen och 4 procent i tre ämnen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!