Nätverk för mer Finspång
Hur gör man Finspång mer synligt för både besökare och invånare i kommunen? Det är frågan en grupp med entusiastiska företagare i samband med kommunen vill ta reda på.
Många dök upp på mötet som förhoppningsvis kan bli ett bra nätverksarbete för flera företagare i Finspång eftersom Centrumföreningen lägger ner sin verksamhet. Foto: Lillemor Molin
Foto: Lillemor Molin
Ett förslag för att bättre synas för fler är att bygga om den turistguide som kommer varje år. Hittills har guiden varit riktad mot just turister och turistsäsongen. Nu är kommunen öppna för att utveckla den till något som är gångbart över hela året.- Här kan vi få in både fritid, kultur, evenemang, boende och mat. En tanke är också att lägga till mer redaktionell text och inte bara ha annonser från företag, säger Ann-Britt Nilsson.Ett alternativt namn i stället för "Turistguiden" diskuterades också på mötet.- Kanske en "Guide till Finspång" kunde fungera, säger hon.Prat om turistnäring
Under onsdagens träff togs flera frågor upp. Vad representerade de olika företagen som var med på mötet, vad kan man själv bidra med för att bättre få folk att aktivera sig i Finspång och vad är turistnäring.- Jag tycker att alla som har verksamhet av något slag berörs av turism. De som kommer hit har olika behov av aktiviteter, boende och mat. Även en bensinmack berörs av det här. Vi måste tänka bredare än den traditionella turistnäringen, säger Ann-Britt Nilsson.Nätverkandet handlar inte bara om turism. I och med att Siemens utökar vilket förhoppningsvis kan bidraga till en ökad inflyttning till kommunen, finns fler fördelar med att vara starka tillsammans. - Jag tycker själv att det känns som att Finspång är på G jämfört med när jag började jobba i kommunen 2007. Det vi i nätverket ska tänka på är både nyetablering av företag och möjligheten att utöka befintliga verksamheter, säger Ann-Britt Nilsson.