FINSPÅNG
Dessutom bjöds besökarna i Regna kyrka, på en alldeles speciell konsert, döpt till ”Månen och stjärnorna”. Det var mezzosopranen Edith Barlow, bördig från Australien, med världen som arbetsfält och konsertpianisten och pedagogen Carl Pontén, som också spelar och undervisar i olika länder och har Brevens bruk som bas, som nu gav konsert nästan på hemmaplan.
Temat var månen och i Schuberts pianostycke ”Till månen” kan man också höra inslag av Beethovens Månskenssonaten, då Schubert var ett stort fan av Beethoven. Arior ur Mozarts Figaros bröllop och Bizers Carmen bars fram av Ediths vackra röst. Konserten fortsatte i längtans tecken med en sång av Eva Cassidy. Pianostycken av Chopin och Debussy spelades och ett par sånger av Pauloi Tosti avrundade programmet.
I Rejmyre kyrka firades i söndags en mässa i en fullsatt kyrka med musik av The Beatles. En projektkör samt musiker under ledning av kantor Johan Sjösten, hade arbetat fram den under namnet ”All you need is love”.
Och i Hällestads kyrka kunde man njuta av en högklassig konsert av Nacka Musikklassers årskurs 9 med 50 sångare under ledning av deras musiklärare Johan Holgersson, bördig från Sonstorp.
I förväg utlovades ett program med ”stillhet, rörelse, innerlighet och engagemang” Detta införlivades verkligen.
Kören och Johan Holgersson ackompanjerades skickligt på piano av Anders Holtz. Allt började med en effektfull entré av kören med den sjöng ”Don´t stop”. Några elever agerade konferencierer och berättade om musikklasserna, där man redan i årskurs 3 gör ett sångprov och sedan har man musik på schemat flera timmar i veckan. Förutom sång ingår även musikteori och musikhistoria.
Konserten fortsatte med en svängig tempoversion av ”Mack the knife” och två kända klassiker: ”À nightingale sang in Berkeley square” och ”My funny Valentine” med ett kraftfullt solo av Ash Ymén.
Kören visade sin stora spännvidd över olika genrer och tidsepoker, från medeltiden som i ”Kyrie” av Palestrina med himmelskt vackra klanger, till härligt sväng i Carolas ”Evighet”.
Finstämd innerlighet i folkvisan ”Uti vår hage” Frans Öhrströms solo i ”Spelmannen”, med text av Dan Andersson, med så tydlig textning att det framkallade rysningar.
Rörelse visades prov på i den dramatiska ”Thriller”. Kören jobbar mycket med att ”få rätt karaktär på sången”, vilket visades inte minst i några fartfyllda gospels med härliga soloröster.