2022 kommer att bli ett speciellt år för Finspångs Motorsällskap. Då firar föreningen 100 år, samtidigt som deras största stolthet, Eliantorpsbanan fyller 50 år. Firandet kommer att ske med billigare elräkningar än normalt.
– Vi har funderat på den här satsningen i många år. Kul och viktigt att solcellsanläggningen nu är igång, säger Olle Hollertz som varit ansvarig för projektet.
Driftsättningen ägde rum 30 november.
– 130 kronor har vi sparat hittills, det blir inte så mycket på vintern. Det är mellan februari och september som solcellerna verkligen ger effekt. Sammanlagt beräknar vi spara in en fjärdedel av kostnaden för elen på ett år, vilket totalt brukar ligga på 40 000 kronor.
Installationen har kostat 160 000 kronor, men föreningen har bara behövt betala drygt 56 000 kronor. Resterande har finansierats via pengar från RF-Sisu Östergötand, 56 000 kronor, och Swedbanks sparbanksstiftelse Alfa med 47 600 kronor.
– Anläggningsfrågor är ett prioriterat område för oss. Föreningen kontaktade mig och sedan har vi haft en dialog hela vägen. I det här fallet tog RF-Sisu in en energirådgivare för att säkerställa att solceller är det bästa för just den här anläggningen, säger Johan Råsbrink, från RF-Sisu.
Folkrace, rally, rallycross, enduro och motocross samlas på Eliantorpsbanan. Föreningen har 600 medlemmar, varav cirka 200 är mer aktiva.
– Motorsport kanske inte alltid är miljövänligt. Men vi försöker hela tiden att ligga i framkant med miljötänket härute. Vi har oljeavskiljare, vi har ett system som tar hand om regnvatten till tvätten för motorcyklar, 300 meter bullervall och bergvärme är andra satsningar vi har gjort, berättar föreningens ordförande Gunnar Eneberg och fortsätter:
– Vi har ett unikt samarbete med bland annat länsstyrelsen och kommunen med 196 olika arter av insekter som trivs i sanden på Eliantorpsbanan. Åtta av dem är rödlistade. Det är ett unikt samarbete för en sådan här anläggning.
Har ni fler projekt på gång?
– Vi ska bygga om crossbanan. Den har haft samma sträckning sedan 1972. Sporten ändrar sig och det finns behov att bygga om den. Bland annat av säkerhetsskäl och för en bättre publikupplevelse, berättar Gunnar Eneberg.