- Många av idéerna handlar om att skapa mötesplatser, berättar Viktor Eriksson, en av framtidsagenterna.
Det är inte många som kan titulera sig "framtidsagent". Men Finspång har femton. De har träffats varje dag i två veckor och diskuterat vad ungdomar i kommunen ska sysselsätta sig med under lov och fritid.
De arbetar sex timmar om dagen med att diskutera vad som kan göra det roligare för sig själva och andra ungdomar. Den galnaste idén var att skapa en affär med kläder gjorda av kött, inspirerad av artisten Lady Gagas vilda utstyrsel.
Hemsida för jobb
Viktor Eriksson och Adam Axelsson presenterade förslaget att skapa en gemensida hemsida för Finspångsungdomarna, där lediga tjänster kan utannonseras. Det tycker gruppen behövs.
- Det finns jobb, men det kan vara knepigt att få ett, säger grabbarna.
De hittade det här sommarjobbet genom sina föräldrar som arbetar vid kommunen. Men de vill underlätta för alla ungdomar att hitta sommar och extrajobb.
Anna Stenlund, ansvarig för kommunikation vid Sapa heat transfer, satt tillsammans med Johan Malmberg, marknadssamordnare på Finspångs kommun och Sarah Fagerberg, turistbyrån, hos ungdomarna.
Råd från proffs
De var en panel och gav feedback. Ungdomarna fick råd och hjälp med hur de kan utveckla sina idéer. Hela tolv olika idéer presenterades under fredagen, i projektets andra vecka.
- Jag har jättestora förhoppningar på det här, berättar projektledaren Liv Södahl. Konceptet heter "Framtidsboxen" och vill ta vara på ungdomars idéer för en kreativ samhällsutveckling.
Hon tycker att det behövs om kommunen vill ha en ungdomsprofilering. Förutom framtidsagenterna har tio kommunala tjänstemän blivit utsedda till så kallade "möjliggörare". Det de som ska se till att idéerna tas till vara.
I september ska gruppen presentera de slutliga förslagen för kommunstyrelsen. Om en affär med köttkläder blir verklighet återstår att se.