Från start har fordonsgasen i biogasmacken, som ligger vid korsningen E4:an/32:an, "flakats" från Linköping, det vill säga transporterats med lastbil. Macken kom till genom ett så kallat "joint venture-avtal" med Svensk biogas.
- De skapade macken och vi lovade att konvertera alla kommunens mindre bilar till biogas. Vi gick in med hälften av beloppet som det kostade att etablera macken, säger Jonny Cammerfjord som är affärsområdeschef på Mjölby-Svartådalen Energi AB.
Glada entusiasterSagt och gjort, macken etablerades och kommunens mindre bilar konverterades till biogas. I dag är det policy att kommunens mindre bilar ska köras på biogas. Det har fungerat väl, dock har inte utfallet bland privatpersoner kanske blivit som Mjölby kommun hoppats på.
- Vi har ett antal glada entusiaster som kommit över en begagnad biogasbil. Men det är inte så många, säger Jonny Cammerfjord.
Röta koskitNu fortsätter kommunen att utveckla macken. Till hösten 2012 hoppas man själva stå för produktionen av gas, och till och med sälja ett överskott. Vad ska gasen då "göras" av?
- Vi ska röta koskit, från lokala lantbrukare. Och skit från reningsverket, säger Jonny Cammerfjord.