I veckan publicerade föreningen Gröna bilister sin landsomfattande enkätundersökning om kommunernas satsningar på grönare bilism. I kommunrankningen fanns Finspångs kommun inte med i listan. De valde att inte fylla i enkäten.
- Vi valde att avstå, det var en mycket omfattande enkät. Det var mycket att fylla i, säger Per Strannelid, miljöstrateg på Finspångs kommun.
- Vi har inte haft de uppgifterna samlade.
Det betyder inte att Finspångs kommun inte vill satsa på ett grönare tänk i trafiken i förvaltningen.
- Vi ska lägga krut på att inventera och sedan miljöanpassa.
Idag är 15 av kommunens 90 bilar anpassade enligt den statliga "förordningen om miljö- och säkerhetskrav för myndigheters bilar", enligt Finspångs kommunredovisning. Flertalet är dock dieselbilar, men som ligger inom miljöklass 2005. En policy för hur kommunen ska prioritera i de här frågorna kommer också. Bilarna som kommuner äger och leasar ska successivt bytas ut mot miljövänligare alternativ.
De medger att de i nuläget inte har alla uppgifter på hur kommunens fordon används.
- Vi vet att det saknas kunskap, säger Per Strannelid.
Kommunen har heller ingen klimatkompensation för de sträckor som kommunens personal kör. Men elcyklar har precis börjat användas på kortare sträckor som en del av kommunens miljöarbete (se artikel nedan).