Pendlarparkeringen vid Bävervägen i Finspång byggdes för att skapa en knutpunkt med fokus på hållbart resande.
Resultatet blev en anläggning där all linjetrafik i kommunen trafikerades. Nya hållplatslägen, cykelparkering under tak med pumpmöjlighet, pendlarparkering och väntficka för bussar har inneburit att fler getts möjlighet att ställa bilen och välja kollektivtrafiken.
Nu visar slutredovisningen att projektet blev 1,2 miljoner kronor dyrare än budget.
– Jättetråkigt, men projekteringen gick inte att använda, så vi behövde göra en till projektering. En del överraskningar dök upp när det börjades gräva i området. Vi kan bara dra lärdom att vara mer noggranna i planeringsfasen i kommande projekt, betonar Hugo Andersson.
Främsta orsaken till de ökade kostnaderna var att höjderna i underlaget var bristfälliga. Anlagd yta fick rivas upp och gamla brunnar, som inte fanns inritade hittades. Dessa brunnar fick tas bort och nya anlades, eftersom flödet av regnvatten påverkade parkeringsytan.
– Det upptäcktes under byggnationen. Vi var tvungna att göra om dessa delar, berättar Magnus Pirholt, enhetschef, samhällsplaneringsenheten, Finspångs kommun.
Vems fel är det att det blir fel i projekteringen?
– Det kan bero på olika saker. I vissa fall är det projektörens fel, ibland beror det på andra omständigheter. Det är svårt att sätta exakt budget. I det här fallet var budgeten lite optimistiskt lagd, påpekar Magnus Pirholt.
Åtgärden är en samfinansiering mellan Trafikverket och Finspångs kommun. Totala kostnaden beräknas till 4,2 miljoner kronor, varav kommunens del är 2,45 miljoner kronor.
Har en kommun med dålig ekonomi råd med såna här kostnader?
– Ja, ibland blir det pengar över i andra projekt, menar Hugo Andersson.
– Vi håller oss inom ramen av medel som finns avsatta för infrastruktur. Ibland gör vi plusresultat på projekten, som till exempel med gång- och cykelvägen i Butbro, påpekar Magnus Pirholt.
Han nämner att det tillkom satsningar vid pendlarparkeringen.
– Vi gjorde en vändficka för bussar och större hållplatslägen, så att två bussar kan stå där samtidigt. Vi har tät dialog med Östgötatrafiken, som lyfter fram knutpunkten vid Bävervägen som en lyckad lösning, som används av många. Det är en del av kommunens satsning på ökat resande med kollektivtrafik och hållbart resande, konstaterar Magnus Pirholt.